دوم اردیبهشت هر سال، در تقویم جهانی، به نام روز زمین پاک نامگذاری شده است. این روز، یک رویداد جهانی است که ۲۲ آوریل، ۲ اردیبهشت هر سال برای بزرگداشت و پاسداشت محیط زیست در بیش از ۱۹۲ کشور جهان جشن گرفته می‌شود. به همین خاطر، تصمیم گرفتم تا اولین پست این وبلاگ را به معرفی کتابی در ارتباط با این روز اختصاص بدهم.

«مبانی محیط زیست» نام کتابی است که توسط دکتر حسن ذوالفقاری، عضو هیات علمی دانشگاه رازی نوشته شده است و به بررسی موضوعات مختلفی مانند اکوسیستم، جمعیت انسان، منابع طبیعی و محیط زیست، آلاینده‌های محیط زیست، حقوق محیط زیست، مدیریت محیط زیست و… می‌پردازد.

 مبانی محیط زیست دکتر حسن ذوالفقاری

در پشت جلد کتاب، پاراگراف زیر خودنمایی می‌کند:
کره زمین، محیط زندگیِ گونه انسان و بسیاری دیگر از گونه‌های گیاهی و جانوری است که مدت‌های مدیدی است در کنار هم زندگی می‌کنند. عدم تعادل‌های گسترده در محیط زیست، زمانی ظهور کرد که انسان مغرورانه خود را مالک مطلق محیط زیست تلقی نمود و با همین تصور، به دخالت‌های ناآگاهانه و نابخردانه در تمام اجزاء محیط دست زد. پیامد این رفتار انسان، امروزه به صورت بحران‌های گسترده‌ای مثل آلودگی آب، خاک، هوا، گرمایش جهانی، رشد انفجاری شهرها و غیره بروز کرده است. در این کتاب با نگرشی سیستمی به اجزاء محیط زیست و همچنین نگاهی انتقادی به رفتار انسان، سعی در بررسی ابعاد گسترده مسائل و مشکلات جهان امروز شده است.

مبانی محیط زیست

این کتاب، با اینکه برای دانشجویان رشته جغرافیا در دوره کارشناسی نوشته شده است؛ اما سبک نوشتن آن، چنان روان و شیوا است که عموم افراد نیز می‌توانند از مطالب آن بهره‌مند شوند.

در این کتاب، بر این نکته تاکید شده است که گسترش شهرها و کلان‌شهرها، کمبود مواد غذایی، نابودی جنگل‌ها، انقراض منابع زیستی، تشدید بیابان‌زایی، افزایش تقاضا برای آب شیرین، نابودی منابع دریایی و اقیانوسی، نابودی تالاب‌ها و زیست‌گاه‌های ساحلی، کشاورزی غیراصولی و مخرب محیط زیست و چرای بی‌رویه دام‌ها و تخریب مراتع، تنها برخی از پیامدهای افزایش جمعیت انسان بر روی کره زمین است.

مبانی محیط زیست حسن ذوالفقاری

در کتاب، با مفاهیم تازه‌ای برخورد می‌کنیم که دانستن آن‌ها در نوع خود جالب است. به عنوان مثال، ‎به سوخت بیوماس اشاره شده است که نام جدیدی برای قدیمی‌ترین سوخت مورد استفاده بشر است. سوخت بیوماس در واقع، همان مواد آلی مختلف از قبیل مواد گیاهی، چوب و فضولات حیوانی است. در جایی دیگر، نویسنده از آلودگی نوری صحبت به میان می‌آورد و می‌گوید با وجود اینکه عدم وجود نور، مساوی با عدم وجود حیات گیاهی، جانوری و انسانی است؛ اما نورهای مزاحم در محیط می‌توانند آلودگی محسوب شوند و اینکه اولین اثر زیان‌بار و نامحسوس آلودگی نوری، بدون در نظر گرفتن مصرف بی‌رویه انرژی، بر هم زدن نظم و آرامش ساکنان شهرها است. در جایی دیگر از کتاب، از آلودگی تصویری یا بصری نام برده شده است که به مناظری اطلاق می‌شود که دیدن آن‌ها با طبیعت، سنخیتی ندارد و با روح و روان انسان سازگار نیست و موجب آزار و ناراحتی او می‌شود.

در انتهای کتاب نیز، نویسنده به بحث در مورد مدیریت محیط زیست و زنان می‌پردازد و به این نکته اشاره دارد که بهترین و باصرفه‌ترین روش جلوگیری از تخریب محیط زیست، آگاهی‌رسانی عمومی و مشارکت افراد جامعه می‌باشد و در بین اقشار مختلف جامعه، محققین به نقش برجسته زن پی برده‌اند که دلیل آن، جایگاه تاریخی و خانوادگی و نیز تمایلات فکری او است. برای آگاهی از بخش‌های مختلف کتاب، می‌توانید پیش‌گفتار و فهرست مطالب آن را دانلود کنید.

مبانی محیط زیست

این کتاب زیبا و خواندنی را انتشارات دانشگاه رازی به تازگی، در ۳۱۲ صفحه و به قیمت ۸۰۰۰ تومان منتشر کرده است. برای تهیه این کتاب در تهران، می‌توانید با کتابیران با شماره ۱۵-۶۶۵۶۶۵۱۰ و در کرمانشاه با مرکز چاپ و نشر دانشگاه رازی با شماره ۴۲۸۰۸۰۲-۰۸۳۱ تماس بگیرید.

منبع: +
لینک ثابت: https://panevis.ir/?p=24

سرمایه‌گذاری روی بیت‌کوین