پروژه خودروی بدون راننده گوگل، پروژه‌ای است که از چند سال پیش، توسط گوگل آغاز شده است و هدف آن، کار بر روی چگونگی راندن خودروها بدون دخالت راننده است. این پروژه به وسیله یکی از مهندسان گوگل به نام سباستین سران، مدیر لابراتوار هوش مصنوعی استنفورد هدایت می‌شود. این خودرو در آگوست ۲۰۱۱، در حین رانندگی، تصادف کرد؛ اما گوگل در مورد این تصادف اعلام کرد که در زمان تصادف، خودرو، روی حالت رانندگی خودکار نبوده است و کنترل آن در دست راننده خودرو بوده است. دومین تصادف خودرو، پشت چراغ قرمز اتفاق افتاد. با وجود این، تیم پروژه در آگوست ۲۰۱۲ اعلام کرد که  خودروهای مورد نظر، بیشتر از ۵۰۰۰۰۰ کیلومتر را بدون تصاوف پشت سر گذاشته‌اند. تا سپتامبر ۲۰۱۲، چهار ایالت نوادا، فلوریدا، تگزاش و کالیفرنیا به این خودروها اجازه رانندگی داده‌اند.

خودروی بدون راننده گوگل

نکته جالب در مورد این خودرو این است که در هر ثانیه، ۷۵۰ مگابایت اطلاعات از محیط اطرافش جمع می‌کند! عکس زیر، نشان می‌دهد که این خودرو، در هنگام رانندگی و موقع پیچاندن به چپ، چه چیزهایی را می‌بیند. این خورو، هر چیزی که در اطرافش تکان بخورد، مانند خودروها، کامیون‌ها، پرندگان، توپِ بازی، ته‌سیگار پرت شده روی زمین را زیر نظر می‌گیرد و همه آن‌ها را با همدیگر ترکیب می‌کند تا بتواند موقع رانندگی، تصمیم‌های لازم را بگیرد. اگر خودرو، ته‌سیگاری ببیند، می‌داند که ممکن است فردی از لابلای خودروها بیرون بیاید و یا اگر یک توپِ بازی ببیند، می‌داند که ممکن است بچه‌ای از پیاده‌رو به دنبال توپ به خیابان بیاید.

خودروی بدون راننده گوگل

سایت Mashable یک نظرسنجی از کاربران خود کرده است و از آن‌ها پرسیده است که «آیا از خودروی بدون راننده گوگل،  استفاده می‌کنید؟». در این نظرسنجی، حدود ۴۷ درصد کاربران گفته‌اند که قطعاً استفاده خواهند کرد. حدود ۱۸ درصد هم گفته‌اند که «شاید، به قیمت آن بستگی دارد». ۱۹ درصد دیگر گفته‌اند که تنها در صورتی استفاده خواهند کرد که این خودرو ثابت کند از راننده انسانی، امن‌تر است. ۲ درصد گفته‌اند که «احتمالاً نه، شک دارم» و ۷ درصد باقی‌مانده هم گفته‌اند که «هرگز، می‌خواهم کنترلم، دست خودم باشد».

بسیاری عقیده دارند که خودورهای بدون راننده، بهتر از انسان‌ها می‌توانند رانندگی کنند؛ چون هیچ‌وقت دچار خواب‌آلودگی، حواس‌پرتی، گرسنگی، هیچان‌زدگی و… نمی‌شوند. همچنین بسیار سریع‌تر از انسان، می‌توانند در موقعیت‌های مختلف، تصمیم‌گیری کرده و واکنش نشان دهند.  آیا می‌توانیم امیدوار باشیم که روزی شاهد رانندگی این خودروها در خیابان‌های ایران باشیم؟ آیا زیرساخت‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری برای رانندگی آن‌ها در ایران به وجود خواهد آمد؟

منابع: + و +

سرمایه‌گذاری روی بیت‌کوین