در «پانویس»، دوست ندارم مانند سایت‌های خبری فناوری، کوچک‌ترین اخبار مربوط به دنیای فناوری را پوشش دهم؛ در عوض، دوست دارم بیشتر به فناوری‌هایی بپردازم که در صورت نهایی شدن و به تولید انبوه رسیدن، انقلابی در زندگی انسان‌ها، به وجود خواهند آورد. یکی از این فناوری‌ها که در حال حاضر، به سرعت در حال پیشرفت است، فناوری چاپ سه‌بعدی است. همان‌طور که از نام آن پیدا است، به کمک این فناوری، می‌توانید هر تصویر سه‌بعدی را که در کامپیوترتان وجود دارد، چاپ کنید و آن را به دنیای واقعی بیاورید.

چاپ سه‌بعدی

جنس مواد به کار رفته در این چاپگرها از پلاستیک‌های مخصوصی به نام ABS، پلیمرهای مخصوص و حتی سلول‌های زنده است. تصور اینکه با این فناوری چه کارهایی می‌توان انجام داد، به هیچ‌وجه سخت نیست.

چاپ سه‌بعدی

چاپ وسایل روزمره زندگی

فرض کنید یکی از فیل‌های شطرنج‌تان را که خیلی دوستش دارید، گم کرده‌اید. اصلاً جای نگرانی نیست؛ چون می‌توانید با استفاده از اسکنرهای مخصوص، آن‌یکی فیل را به صورت سه‌بعدی اسکن کرده و سپس با استفاده از یک چاپگر سه‌بعدی، یک فیل، چاپ کنید!

چاپ سه‌بعدی

به عنوان کاربردی دیگر، فرض کنید چند روز دیگر، تولد دختر پنج‌ساله‌تان است که عاشق سری انیمیشن‌های «عصر یخبندان» است. چه چیزی بیشتر از چاپ شخصیت‌های محبوبش در این انیمیشن‌ها و هدیه دادن آن، او را خوشحال می‌کند؟

چاپ اعضای بدن

این فناوری در پزشکی هم جای خود را باز کرده است. فرض کنید فردی در اثر یک تصادف رانندگی، یکی از پاها یا قسمتی از صورتش را از دست می‌دهد. با استفاده از این فناوری، می‌توان پای سالمش را به طور سه‌بعدی، اسکن کرده، آن را با استفاده از نرم‌افزارهای مخصوص، قرینه کرده و سپس آن را چاپ کرد. در مورد چاپ قسمت‌هایی از صورت هم، روش مشابهی به کار می‌رود.

چاپ سه‌بعدی

چاپ سلول‌های خورشیدی

انرژی خورشیدی یکی از پاک‌ترین انرژی‌های موجود است که در هر کجایی که خورشید به اندازه کافی بتابد، می‌توان از آن بهره برد؛ اما خرید و نصب تجهیزات آن، می‌تواند گران باشد. خوشبختانه در اینجا، فناوری چاپ سه‌بعدی به کمک‌مان می‌آید. گروهی از محققان استرالیایی با استفاده‌ از چاپگرهای سه‌بعدی، موفق به چاپ سلول‌های خورشیدی‌ای به اندازه یک کاغذ A3 شده‌اند. کاربرد آن را به راحتی می‌توان حدس زد: می‌توان از این پنل‌ها برای روشن کردن تابلوهای تبلیغاتی، تیرهای چراغ برق در جاده‌ها، چراغ‌های راهنمایی و رانندگی، روشن کردن خانه‌ها در مناطق دورافتاده و جنگلی و بسیاری موارد دیگر استفاده کرد.
به گفته این محققان، این سلول‌ها در هر متر مربع، می‌توانند ۱۰ تا ۵۰ وات برق تولید کنند و به عنوان مثال، می‌توانند روی پنجره‌های آسمان‌خراش‌ها نصب شوند و در تامین انرژی برق آسمان‌خراش‌ها کمک کنند و یا با موادی مثل فولاد چاپ شوند و روی سقف خانه‌ها کار گذاشته شوند.

چاپ سلول‌های خورشیدی

استفاده نادرست از فناوری چاپ سه‌یعدی

متاسفانه مانند مثال چاقوی آشپزخانه که هم می‌توان به کمک آن، غذا پخت و هم به دیگران، آسیب رساند، از این فناوری هم می‌توان برای کارهای نادرست استفاده کرد. به تازگی، با استفاده از این فناوری، تپانچه‌ای چاپ شده است که از ۱۶ قطعه تشکیل شده است و مانند تپانچه‌های واقعی، قادر به شلیک کردن است؛ بنابراین وضع قوانینی برای محدود کردن اجسام چاپ شده توسط این فناوری، لازم به نظر می‌رسد.

چاپ سه‌بعدی تفنگ

با وجود تمام این مزایا، هنوز هزینه چاپ با این چاپگرها مقداری بالا بوده و باید تا زمان فراگیر شدن آن‌ها کمی صبر کنیم؛ اما تا آن زمان، شما چه کاربردهای دیگری را برای آن تصور می‌کنید؟

منابع: + و +
لینک ثابت: https://panevis.ir/?p=227

سرمایه‌گذاری روی بیت‌کوین