فصل تابستان، کم‌کم دارد از راه می‌رسد؛ دوست دارید در این روزهای گرم، هر وقت هوس یک نوشیدنی خنک کردید، به طرز جادویی‌ای، یک نوشیدنی برای‌تان آماده شود؟

فناوری ساخت ربات‌ها در سال‌های اخیر، آن‌قدر پیشرفت کرده است که انجام هیچ کاری برای آن‌ها، دور از انتظار نیست. به تازگی، محققان دانشگاه کرنل، رباتی طراحی کرده‌اند که می‌تواند ذهن انسان را بخواند. این ربات ذهن‌خوان که به یک دوربین سه‌بعدی کینکت مایکروسافت مجهز شده است، ذهن‌تان را از طریق تجزیه و تحلیل حرکت‌های بدن‌تان می‌خواند. سپس، در پایگاه داده‌‌ای که از واکنش‌های مختلف خدمت‌کارهای واقعی تشکیل شده است، جستجو می‌کند و تصمیم می‌گیرد که چه واکنشی نشان بدهد.

فرض کنید نهارتان را تمام کرده‌اید و می‌خواهید باقی‌مانده غذا را داخل یخچال بگذارید. ربات وقتی ببیند که دارید ظرف غذا را بلند می‌کنید، احتمال می‌دهد که می‌خواهید آن را داخل یخچال بگذارید؛ پس بلند می‌شود و سریع در یخچال را برای‌تان باز می‌کند!

ربات ذهن‌خوان

این ربات، همچنین می‌تواند برای‌تان چای یا قهوه بریزد، ظرف‌های کثیف را بردارد و کارهایی دیگری که وظیفه یک خدمت‌کار است را می‌تواند انجام دهد.

سازندگان این ربات، ادعا می‌کنند که در بیش از نیمی از آزمایش‌ها، این ربات، پیشگویی درستی می‌کند؛ اما با این حال، در آینده باز هم روی عملکرد بهتر ربات کار می‌کنند. در واقع، در حال حاضر، محققان خودشان واکنش‌ها را کد می‌کنند؛ بنابراین، گام بعدی این است که کاری کنند که ربات خودش یاد بگیرد که چطور واکنش نشان بدهد.

ربات ذهن‌خوان

این پروژه هم مانند پروژه‌های دیگری مثل عینک گوگل و یا فناوری چاپ سه‌بعدی، کاربردهای بسیار زیاد دیگری می‌تواند داشته باشد. به عنوان مثال، می‌توان از این ربات‌ها، برای نگهداری و مراقبت از سالمندان استفاده کرد؛ به این صورت که ربات با دیدن حرکات غیرعادی سالمند، احتمال بدهد که وقت خوردن داروهایش است و بنابراین، داروهایش را از اتاق کناری برایش بیاورد.

به عنوان مثالی دیگر، می‌توان از این ربات‌ها در میدان‌های جنگ استفاده کرد؛ یعنی ربات با دیدن نقشه‌های پیشروی دشمن، بتواند حرکت بعدی دشمن را پیشگویی کند. کاربرد دیگر، می‌تواند در پیشگویی وضعیت آب و هوا باشد.

شما چه کاربردهایی را برای این ربات، پیش‌بینی می‌کنید؟

منبع: +

سرمایه‌گذاری روی بیت‌کوین