‎‎چند روز پیش مثل همیشه برای اهدای خون به یکی از مراکز خون‌گیری رفته بودم. به دلیل نزدیک بودن به تعطیلات سال نو، مرکز چنان خلوت بود که فکر کردم تعطیل است. چیزی که برای من عجیب است، این است که چرا سازمان انتقال خون با وجود اینکه در روزهایی از سال مثل ماه رمضان یا تعطیلات سال نو با کم شدن ذخیره‌های خونی مواجه می‌شود، به فکر قرار دادن مشوق‌هایی برای اهدای خون بیشتر نمی‌افتد.

به نظر من سازمان انتقال خون می‌تواند با انجام کارهایی که در ادامه می‌آید، افراد مختلف را به اهدای خون تشویق کند:

۱. ایجاد پروفایل کاربری

همان‌طور که می‌دانید در تالارهای گفتگوی اینترنتی و یا سایت‌های پرسش و پاسخ، هر کاربر صفحه‌ای اختصاصی دارد که اصطلاحاً به آن «پروفایل» می‌گویند. در این صفحه، تعداد سوال‌ها، تعداد جواب‌ها، مقدار امتیازهای کسب‌شده و… به طور خودکار به وسیله نرم‌افزار ثبت می‌شود. کاربران این سایت‌ها با دیدن اطلاعات موجود در این پروفایل‌ها، تشویق می‌شوند که برای کسب امتیاز بیشتر، فعالیت بیشتری در سایت داشته باشند و امتیاز بیشتری کسب کنند. اگر سازمان انتقال خون هم برای هر اهداکننده، پروفایلی بسازد و در آن مشخصات عمومی اهداکننده، تعداد دفعات اهدای خون، رتبه اهداکننده در شهر، استان و کشور را به نمایش بگذارد، دور از ذهن نیست که افراد به اهدای خون و یا اهدای خون بیشتر تشویق شوند. در واقع بین اهداکنندگان، نوعی رقابت برای کسب رتبه بهتر در اهدای خون شکل می‌گیرد. دلیل این امر هم کاملاً روشن است: ذهن ما به عدد و رتبه علاقه خاصی دارد.

۲. ارایه اینترنت وای‌فای در مراکز خون‌گیری

گاهی به دلیل زیاد شدن تعداد اهداکنندگان در مراکز خون‌گیری، مجبور می‌شویم چند دقیقه‌ای در سالن انتظار بنشینیم تا نوبت‌مان بشود. چه خوب می‌شود اگر مراکز خون‌گیری، در سالن‌های انتظار، اینترنت وای‌فای پرسرعت ارایه دهند تا هم مراجعان، حوصله‌شان سر نرود و هم در آن چند دقیقه معطلی بتوانند ای‌میل خود را چک کنند و یا سری به سایت‌های مورد علاقه خود بزنند. این امکان می‌تواند نقش بسیاری در جذب اهداکنندگان جوان داشته باشد.

۳. انجام ویزیت رایگان پزشکی

به طور معمول با بالا رفتن سن، نیاز به مراجعات منظم به پزشک و بررسی وضعیت سلامتی فرد بیشتر می‌شود. مراکز خون‌گیری می‌توانند به اهداکنندگان میانسال به بالا، خدمات ویزیت رایگان پزشکی در همان مرکز و یا معرفی رایگان به پزشکان مجرب ارایه دهند. با این کار، می‌توان تا حد زیادی افراد میانسال را تشویق به اهدای خون کرد؛ چون فرد می‌داند که در ازای اهدای خون خود، خدمات پزشکی رایگان دریافت می‌کند.

۴. ارایه بیمه درمانی

یکی دیگر از خدماتی که به پاس قدردانی از کار باارزش اهداکنندگان مستمر خون می‌توان انجام داد، ارایه بیمه‌های درمانی به این افراد است. شاید هزینه این کار تا حدودی بالا باشد؛ اما باید پذیرفت که فردی که مثلاً بیش از ۵۰ بار خون اهدا کرده است، شایسته چنین پاداشی است.

۵. ارایه بلیط رایگان اتوبوس و مترو

سازمان انتقال خون می‌تواند با شرکت‌های اتوبوسرانی و مترو قراردادی هماهنگی‌ای به عمل بیاورد و طبق آن به اهداکنندگان مستمر خون و یا اهداکنندگانی که تعداد دفعات اهدای خون آن‌ها از حد مشخصی بیشتر باشد، بلیط رایگان اتوبوس و یا مترو ارایه دهد. با این کار، فرهنگ استفاده از سیستم‌های عمومی حمل و نقل هم گسترش داده می‌شود و لذا تا حدی در کاهش میزان آلودگی هوا موثر است.

۶. ارایه بلیط رایگان سالن‌های ورزشی و استخرها

با این پاداش، هم افراد بیشتری برای اهدای خون ترغیب می‌شوند و هم فرهنگ ورزش کردن در بین اهداکنندگان، بیشتر جا می‌افتد. علاوه بر این، نسل سالم‌تری تربیت می‌شود و در نتیجه، هزینه‌های درمانی آن‌ها در زمان پیری کاهش پیدا می‌کند.

بدون شک موارد بالا را می‌توان بیشتر ادامه داد و پاداش‌های متنوع‌تری را به اهداکنندگان ارایه داد. شاید گفته شود که این پاداش‌ها برای سازمان انتقال خون هزینه زیادی در بر دارد؛ اما می‌توان با یک تصمیم‌گیری درست و سنجیده، هزینه ارایه بسیاری از این پاداش‌ها را با گرفتن اسپانسر و پذیرش تبلیغات فراهم کرد. به عنوان مثال می‌توان پوسترهای شرکت‌های تولیدکننده آبمیوه و کیکی را که بعد از اهدای خون به اهداکنندگان داده می‌شود را در سالن‌های مراکز خونگیری نصب کرد یا می‌توان متن‌هایی تبلیغاتی در انتهای اس‌ام‌اس‌هایی که برای اعلام نتیجه اهدای خون و یا درخواست اهدا برای اهداکنندگان فرستاده می‌شود، قرار داد. با انجام این کار، هم اهداکننده راضی است؛ چون پاداش می‌گیرد؛ هم سازمان انتقال خون راضی است؛ چون اهداکنندگانش بیشتر می‌شود و هم شرکت‌های تبلیغ‌دهنده راضی هستند؛ چون فروش‌شان بیشتر می‌شود. در واقع این کار، یک معامله سه‌سر سود است.

از طرف دیگر به عقیده برخی‌ها، ارایه پاداش به اهداکنندگان با اصل بشردوستانه بودن و بدون چشم‌داشت اهدای خون در جامعه در تضاد است. شاید این گفته تا حدی درست باشد؛ اما باید پذیرفت کسی که مثلاً ۲۰ سال است که خون اهدا می‌کند، به امید دریافت این‌گونه پاداش‌ها خون اهدا نمی‌کند. انگیزه این فرد، یک انگیزه انسانی، بشردوستانه و ستودنی است.

فواید اهدای خون

یافته‌های پزشکی نشان می‌دهد که اهدای خون، فواید زیادی برای فرد اهداکننده دارد. به طور خلاصه، اهدای خون، خطر حمله‌های قلبی-عروقی، سکته‌های مغزی و قلبی را کاهش می‌دهد. همچنین باعث کاهش غلظت خون می‌شود. برای جزییات بیشتر می‌توانید از گوگل کمک بگیرید.

نکته‌ای که دوست دارم به بحث اضافه کنم، احساس رضایت قلبی بسیار خوشایندی است که بعد از خروج از مرکز اهدای خون کسب می‌کنید. این احساس را فقط با اهدای خون می‌توانید تجربه کنید.

در پایان، اگر دوست دارید خون اهدا کنید، می‌توانید با جواب دادن به چند سوال ساده متوجه شوید که آیا شرایط اهدای خون را دارید یا خیر. به یاد داشته باشید که هر واحد خون می‌تواند جان ۳ تا ۴ نفر را نجات دهد.

در نوشته‌های بعدی این وبلاگ، باز هم درباره این‌گونه مسایل خواهم نوشت. اگر می‌خواهید از انتشار این نوشته‌ها باخبر شوید، می‌توانید به طور رایگان، مشترک خوراک «پانویس» و یا مشترک ای‌میلی «پانویس» شوید. دقت داشته باشید که برای فعال‌سازی این اشتراک، باید ای‌میلی که از طرف وبلاگ برای‌تان فرستاده می‌شود را تأیید کنید.

لینک ثابت: http://panevis.ir/?p=1315

این نوشته را به اشتراک بگذارید: