یکی از مسائلی که اغلب در هنگام صفحه‌آرایی کتاب‌های دانشگاهی با آن برخورد می‌کنم، وجود واژه‌نامه انگلیسی به فارسی به جای واژه‌نامه فارسی به انگلیسی در آن‌ها است. با وجود اینکه تقریباً تمام نویسندگان کتاب‌های علمی و دانشگاهی، یک واژه‌نامه انگلیسی به فارسی را هم در انتهای کتاب‌های خود قرار می‌دهند، به نظر من بنا به دلیلی که در ادامه می‌آورم، وجود این واژه‌نامه در کتاب‌های فارسی ضروری نیست.

قبل از بیان این دلیل می‌خواهم به این سوال جواب بدهم که بودن واژه‌نامه فارسی به انگلیسی در انتهای کتاب‌های فارسی چه فایده‌ای برای خوانندگان کتاب دارد.

glossary

فرض کنید در حال خواندن کتابی در زمینه محیط زیست هستید که در آن با واژه‌ای مثل «زیست‌توده» برخورد می‌کنید که کنجکاو می‌شوید بیشتر در مورد آن بدانید؛ اما وقتی در منابع فارسی مثل وب فارسی جستجو می‌کنید، چیز زیادی دستگیرتان نمی‌شود. اینجاست که باید جستجو در منابع انگلیسی را امتحان کنید که اگر معادل انگلیسی آن را ندانید، راه به جایی نمی‌برید؛ اما اگر در انتهای کتاب، واژه‌نامه فارسی به انگلیسی وجود داشته باشد، خیلی راحت می‌توانید به ترتیب حروف الفبای فارسی، معادل انگلیسی آن را پیدا کرده و در وب انگلیسی به دنبال مطالبی در مورد معادل انگلیسی آن که Biomass می‌شود، بگردید.

اما آیا وجود واژه‌نامه انگلیسی به فارسی نیز ضروری است؟

ما زمانی به یک واژه‌نامه انگلیسی به فارسی مراجعه می‌کنیم که به دنبال معادل فارسی یک واژه انگلیسی باشیم؛ پس چون در یک کتاب فارسی، طبیعتاً واژه انگلیسی‌ای وجود ندارد، پس نیازی هم به وجود یک واژه‌نامه انگلیسی به فارسی در یک کتاب فارسی نیست؛ بنابراین این واژه‌نامه عملاً بدون استفاده می‌ماند.

شاید گفته شود که اگر این واژه‌نامه فایده‌ای نداشته باشد، ضرری هم ندارد؛ اما این طور نیست. فراموش نکنیم که حذف واژه‌نامه انگلیسی به فارسی در کتاب‌های فارسی، با در نظر گرفتن تیراژ هزاری کتاب‌ها باعث مصرف کمتر کاغذ، تخریب کمتر محیط زیست و همچنین پایین آمدن قیمت نهایی کتاب و در نهایت باعث فروش و خواندن بیشتر آن می‌شود.

شما چه فکر می‌کنید؟ آیا واژه‌نامه انگلیسی به فارسی را ضروری می‌دانید؟

در نوشته‌های بعدی این وبلاگ، باز هم درباره مسایل مربوط به کتاب خواهم نوشت. اگر می‌خواهید از انتشار این نوشته‌ها باخبر شوید، می‌توانید به طور رایگان، مشترک خوراک «پانویس» شوید و یا برای اشتراک ای‌میلی، ای‌میل خود را در کادر زیر وارد و ثبت کنید:

دقت داشته باشید که برای فعال‌سازی اشتراک ای‌میلی، باید ای‌میلی که از طرف وبلاگ برای‌تان فرستاده می‌شود را تأیید کنید.

لینک ثابت: https://panevis.ir/?p=1409

سرمایه‌گذاری روی بیت‌کوین