همین چند روز پیش بود که معاون وزیر بهداشت اعلام کرد که ۱۸ میلیون ایرانی، کم‌تحرک هستند که باعث مرگ ۱۹۰۰۰ نفر در سال می‌شود. یکی از دلایل این کم‌تحرکی، استفاده‌های طولانی مدت از تبلت‌ها و گوشی‌‌های هوشمند برای وبگردی، بازی، چت، مطالعه و… است؛ اما از همین گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها می‌توان علیه کم‌تحرکی هم استفاده کرد. در واقع با استفاده از امکانات GPS موجود در این دستگاه‌ها و نصب اپلیکیشن‌های رهگیری پیاده‌روی و دویدن می‌توان برای این فعالیت‌ها انگیزه کافی را به دست آورد.

چند وقت پیش، چند اپلیکیشن مختلف رایگان مخصوص رهگیری فعالیت‌هایی مثل پیاده‌روی و دویدن را شخصاً آزمایش کردم. به نظر می‌رسد کامل‌ترین و محبوب‌ترین آن‌ها، اپلیکیشن RunKeeper باشد. در ادامه تجربه خودم از کار کردن با این اپلیکیشن را می‌آورم.

cover

RunKeeper اپلیکیشنی است که با استفاده از GPS گوشی‌ یا تبلت برای رهگیری بیش از ۳۰ فعالیت حرکتی مثل پیاده‌روی، دویدن، دوچرخه‌سواری، شنا، هاکی، اسکیت‌سواری به کار می‌رود:

activity

این اپلیکیشن بر روی دستگاه‌هایی با سیستم عامل اندروید و iOS نصب می‌شود. نسخه اندرویدی آن را می‌توانید از گوگل‌پلی و نسخه iOS آن را می‌توانید از اپ‌استور بر روی دستگاه خود دانلود و نصب کنید. بعد از نصب، با باز کردن اپلیکیشن و فعال کردن GPS دستگاه با شکل زیر روبرو می‌شوید. حال فقط کافی است نوع فعالیت (Activity) مورد نظر خود را مشخص کرده، روی گزینه Go Walking کلیک کرده و شروع به پیاده‌روی، دویدن و یا هر فعالیت دیگر بکنید. همچنین می‌توانید آهنگ موردعلاقه خود را هم برای گوش دادن در هنگام فعالیت انتخاب کنید:

Screenshot_2014-09-05-22-51-53

با این کار، اپلیکشین شروع به رهگیری فعالیت می‌کند و در هر لحظه، زمان طی‌شده، سرعت، مسافت طی‌شده و مقداری کالری سوزانده‌شده را نشان می‌دهد (البته برای محاسبه دقیق میزان کالری سوزانده‌شده باید وزن خود را هر چند روز یک‌بار در قسمت تنظیمات آن بروز کنید):

distance

در هنگام فعالیت نیز می‌توانید از مناظر اطراف عکس بگیرید. بعد از پایان فعالیت و ذخیره کردن آن، می‌توانید مسیر طی‌شده را به صورت خطوط قرمزرنگ دیده و در صورت وصل بودن به اینترنت می‌توانید آن را روی نقشه گوگل ببینید. مکان‌نمای سبزرنگ، محل شروع پیاده‌روی و مکان‌نمای قرمزرنگ، محل پایان آن است:

Screenshot_2014-09-05-22-41-05Screenshot_2014-09-05-22-43-00

Screenshot_2014-09-05-22-44-32Screenshot_2014-09-05-22-44-03

یکی از ویژگی‌های این اپلیکیشن، سیستم سخنگوی صوتی آن است که می‌توان آن را طوری تنظیم کرد که مثلاً بعد از سپری شدن ۱۰ دقیقه پیاده‌روی یا عبور از مسافت ۱ کیلومتر یا رسیدن به سرعت ۷ کیلومتر بر ساعت، از طریق سیستم صدا اطلاع بدهد. در تب ME این اپلیکیشن می‌توانید تمام فعالیت‌هایی را که تا به حال با آن انجام داده‌اید را ببینید:

Screenshot_2014-09-05-22-39-01

در تب FRIENDS می‌توانید پیشرفت‌های‌تان را با دوستان‌تان به اشتراک بگذارید؛ با آن‌ها در تماس باشید و آن‌ها را نیز به فعالیت تشویق کنید. در واقع در این تب می‌توانید دوستان‌تان را به چالش بکشید و آن‌ها را به رقابت دعوت کنید:

Screenshot_2014-09-05-22-47-36

این اپلیکیشن تنظیمات مختلفی هم مثل انتخاب زبان، انتخاب واحد مسافت، تنظیم سیستم اطلاع‌رسان صوتی، اجازه دادن برای دیدن فعالیت‌ها و نقشه‌ها توسط دوستان یا تمام کاربران، وارد کردن سن و وزن، اتصال به فیس‌بوک و توییتر و… دارد.

ویژگی جالب دیگر این اپلیکیشن، فرستادن ای‌میل تبریک بعد از هر بار رکوردشکی است که کاربر را برای فعالیت بیشتر تحریک می‌کند.

اطلاعات ثبت‌شده توسط این اپلیکیشن را می‌توان با پروفایل خود در سایت سازنده آن، یعنی RunKeeper.com سینک یا همگام‌سازی کرد. با این کار، نمودارها و اطلاعات بیشتری از میزان پیشرفت خود را می‌توانید ببینید. این اطلاعات بعد از هر بار فعالیت، با وصل شدن به اینترنت، به طور خودکار برای سایت فرستاده می‌شود. از دیگر قابلیت‌های این اپلیکیشن، قابلیت اتصال به صدها گجت مثل ساعت‌های هوشمند Pebble و سامسونگ و دیگر اپلیکیشن‌های رهگیری حرکت است.

از دیگر امکانات خوب اپلیکیشن RunKeeper، قابلیت استفاده از راهنمایی‌ها، برنامه‌ها و تمرین‌های ورزشی مربیان واقعی است که به صورت کاملاً منظم در آن گنجانده شده است و به دلخواه می‌توان بسته به نیاز خود، یکی از آن‌ها را انتخاب کرده و شروع به فعالیت کرد:

Screenshot_2014-09-05-22-48-22

این اپلیکیشن دارای دو نسخه رایگان و پولی است. تمام امکانات گفته‌شده در بالا به طور رایگان در دسترس است؛ اما با خرید اشتراک آن می‌توان به امکانات بیشتری مثل امکان ضبط و پخش زنده فعالیت‌ها از طریق دوربین گوشی یا تبلت برای خانواده و دوستان و دیدن نمودارهای بیشتر اشاره کرد.

نتیجه‌گیری

واقعیت این است که همه ما دوست داریم در هنگام انجام هر فعالیتی، در هر لحظه با استفاده از آمار و ارقام و نمودار، میزان پیشرفت خود را ببینیم. اپلیکیشن RunKeeper این کار را به بهترین شکل ممکن انجام می‌دهد و با این کار، انگیزه کاربر را برای فعالیت بیشتر و شکستن رکوردهای قبلی خود بیشتر می‌کند. به شخصه وقتی با این اپلیکیشن به پیاده‌روی می‌روم، واقعاً دوست ندارم پیاده‌روی را متوقف کنم؛ چون لحظه به لحظه می‌بینم که اعداد داخل صفحه نمایش گوشی، بیشتر و بیشتر می‌شود و دارم رکورد قبلی‌ام را می‌شکنم.

سخن پایانی اینکه استفاده از این اپلیکیشن را به همه کسانی که به فکر سلامتی خودشان هستند، پیشنهاد می‌کنم. در ضمن پروفایل من را هم می‌توانید در اینجا و فهرست پیاده‌روی‌هایم را هم در اینجا ببینید.

در نوشته‌های بعدی این وبلاگ، باز هم درباره اپلیکیشن‌هایی که استفاده می‌کنم، خواهم نوشت. اگر می‌خواهید از انتشار این نوشته‌ها باخبر شوید، می‌توانید به طور رایگان، مشترک خوراک «پانویس» شوید و یا برای اشتراک ای‌میلی، ای‌میل خود را در کادر زیر وارد و ثبت کنید:

دقت داشته باشید که برای فعال‌سازی اشتراک ای‌میلی، باید ای‌میلی که از طرف وبلاگ برای‌تان فرستاده می‌شود را تأیید کنید.

لینک ثابت: https://panevis.ir/?p=1446

سرمایه‌گذاری روی بیت‌کوین