به عنوان نماینده دو تا از شرکتهای ارائهدهنده اینترنت پرسرعت در کرمانشاه، حس میکنم کاربران اطلاعات قابل قبولی در مورد اینترنت ADSL ندارند. به همین خاطر در این نوشته از پانویس، سعی کردهام به ۱۴ تا از متداولترین و مهمترین سوالها در مورد اینترنت ADSL جواب بدهم. اگر سوال دیگری دارید که در این نوشته به آن پرداخته نشده، در قسمت نظرها آن را مطرح کنید تا من یا خوانندگان دیگر در حد دانشمان به آن جواب بدهیم.
آیا روی هر خط تلفن ثابتی میتوان اینترنت ADSL گرفت؟
خیر! حتی اگر شهر و مرکز مخابراتی شما تحت پوشش اینترنت یک شرکت باشد، باز هم بنا به دلایلی مانند PCM بودن خط تلفنتان ممکن است نتوانید برای خطتان اینترنت بگیرید. خط تلفن PCM حتی از خود شرکت مخابرات هم نمیتواند اینترنت بگیرد.
خط PCM چیست؟
خط تلفن PCM که مخفف Pulse Code Modulation است، در واقع شیوهای است که در آن بعضی از مراکز مخابراتی در مناطقی از شهرها که با محدودیت کابلی مواجه میشوند، ظرفیت یک کابل تلفن مسی را بین ۸ تا ۱۶ خط تلفن با شمارههای مختلف تقسیم میکنند. با این کار با وجود اینکه مشکلی از لحاظ مکالمه تلفنی به وجود نمیآید، اما متاسفانه هیچکدام از این ۸ تا ۱۶ کاربر خط تلفن نمیتوانند برای خط تلفن خود اینترنت ADSL بگیرند. بر روی این خطوط تنها میتوان از اینترنت Dial-up استفاده کرد که حداکثر سرعت آن هم به دلیل تقسیم شدن ظرفیت خط بین چند مشترک، ۳۳ کیلوبیت بر ثانیه و یا به عبارتی هیچ! است؛ بنابراین اگر قصد اجاره و یا خرید خانه دارید و اینترنت ADSL جزو ضروریات زندگی شماست، قبل از هرگونه اقدامی از PCM نبودن خط تلفن خانه جدید مطمئن شوید.
آیا راهی برای شناسایی خطوط PCM وجود دارد؟
از لحاظ ظاهر کابل تلفن، فرمت شماره تلفن و یا قبض تلفن خیر؛ اما طی تماس با مرکز مخابراتی خود میتوانید در عرض چند ثانیه از PCM بودن یا نبودن خط خود باخبر شوید. یک راه دیگر این است که کابل تلفن خود را در داخل کوچه تعقیب کنید و ببینید که آیا از جعبههای باریک فلزی معمولی بیرون آمده یا از جعبههای PCM. تفاوت این جعبهها را میتوانید در شکل زیر ببینید:
آیا میتوان خط PCM را به معمولی تبدیل کرد؟
بله؛ اما به شرطی که در خیابان یا کوچه شما ظرفیت خالی کابل مسی وجود داشته باشد. برای این کار باید به مرکز مخابراتی خود مراجعه کنید و درخواست تبدیل خط PCM به خط معمولی بدهید. این تبدیل ممکن است ماهها طول بکشد و یا حتی هرگز انجام نشود! البته یک راه سادهتر هم وجود دارد و آن این است که کابل شما را با کابل مسی یکی از همسایهها که نیازی به گرفتن اینترنت ADSL ندارد، عوض کنند. در این روش، شماره تلفن تغییری نمیکند؛ فقط کابلهای تلفن تغییر میکنند.
آیا به غیر از خطوط PCM خطوط دیگری هستند که نتوان روی آنها اینترنت ADSL گرفت؟
متاسفانه بله. خطوط دیگری مانند GSM-WLL و فیبر نوری وجود دارند که گاهی از هیچکدام از شرکتهای خصوصی نمیتوانند اینترنت بگیرند و فقط از خود شرکت مخابرات میتوانند اینترنت ADSL بگیرند.
آیا نمایندگی شهرم میداند که من از چه سایتهایی بازدید میکنم؟
خیر. تنها خود شرکت اصلی این اطلاعات را در اختیار دارد. اگر اشتباه نکنم، بنا بر قانون، شرکتها موظف هستند این اطلاعات را تا ۶ ماه جهت ارائه به مقامات قضایی پیش خود نگه دارند.
آیا در صورت تعویض مودم، نمایندگی متوجه میشود؟
بله. در پنل نماینده قسمتی وجود دارد که آدرس Mac مودم کاربر در آن ذخیره میشود تا در صورت وصل شدن غیرقانونی مودم دیگری توسط مثلاً یکی از همسایهها نماینده متوجه این موضوع بشود و آن را به اطلاع کاربر اصلی برساند. آدرس مک رشتهای از اعداد و حروف به صورت c4e7.84d1.570d است که برای هر دستگاه مودم منحصر به فرد است.
آیا نماینده میتواند ببیند که فاصله خانه من تا مرکز مخابراتیام چند متر است؟
بله! در پنل پشتیبانی بعضی از شرکتها قسمتی برای این کار وجود دارد؛ اما کمی خطا دارد.
آیا محتوای تماسهای من با بخش پشتیبانی شرکت در پنل نمایندگی ذخیره میشود؟
بله. محتوای همه تماسها برای اطلاع از پیگیریها و جلوگیری از ارائه راهحلهای تکراری، به صورت متنی در پنل ذخیره میشود.
آیا نمایندگی میداند که در حال حاضر مودم من روشن است یا نه؟
بله. روشن بودن چراغ ADSL و حتی چراغ اینترنت مودم در پنل نمایندگی نشان داده میشود.
آیا فاصله خانه من تا مرکز مخابراتی تاثیری روی کیفیت اینترنت من دارد؟
بله تاثیر مستقیم دارد. طبق استاندارد، فاصله کابلی مرکز مخابراتی تا خانه شما نباید بیشتر از ۶ کیلومتر (در بعضی از شرکتها، ۸ کیلومتر) باشد. در صورت بیشتر بودن این فاصله، اینترنت شما نویز پیدا میکند و از کیفیت آن به شدت کم میشود و گاهی حتی کاملاً قطع میشود. به همین خاطر است که در شهرهای بزرگ، چندین مرکز مخابراتی در نقاط مختلف شهر وجود دارد که فاصله کابلی آنها از یکدیگر کمتر از ۶ کیلومتر است.
طی صحبت با کارشناسان پشتیبانی مدام صحبت از SNR میشود. این SNR چیست؟
عبارت SNR مخفف Signal to noise ratio به معنی نسبت قدرت سیگنال مفید به نویز روی خط است که با واحد دسیبل بیان میشود. بدیهی است که هر چقدر مقدار آن بیشتر باشد، کیفیت ارتباط اینترنتی شما بیشتر است. اگر مقدار SNR کمتر از ۶-۷ دسیبل باشد، قطعی مکرر خواهید داشت. اگر بین ۷ تا ۱۰ باشد، قابل قبول و اگر بین ۱۱ تا ۲۰ باشد، خوب و اگر بیشتر از ۲۰ باشد، وضعیت عالی خواهد بود.
چطور از مقدار SNR خطم باخبر شوم؟
مقدار SNR خط اینترنت در صورت روشن بودن چراغ ADSL مودم در پنل نماینده نشان داده میشود. خود مشترک هم در صفحه تنظیمات مودم میتواند مقدار SNR خطش را ببیند. به عنوان مثال در شکل زیر، مقدار SNR در صفحه تنظیمات مودم D-link 2740U نمایش داده شده است:
چه عواملی روی خط اینترنت من نویز میاندازد؟
عوامل مختلفی روی این موضوع اثر میگذارند:
- فاصله خانه تا مرکز مخابراتی
- کیفیت جعبه تقسیم داخل خیابان
- کیفیت سیمکشی داخل ساختمان
- چندتکه بودن سیم تلفن داخل ساختمان
- عبور سیم تلفن و سیم برق از کنار هم و در موارد بدتر، عبور هر دوی آنها از داخل یک خرطوم
در آخر پیشنهاد میکنم پستهای پایین را هم بخوانید:
- راهنمای تنظیم مودم TP-LINK TD-W8951ND
- اینترنت ماهوارهای استارلینک چیست و چطور کار میکند؟
- نحوه جلوگیری از هک شدن وایفای مودم
اگر میخواهید از انتشار نوشتههای بعدی پانویس باخبر شوید، میتوانید به طور رایگان، مشترک خوراک پانویس، اینستاگرام و یا کانال تلگرام پانویس شوید و یا برای اشتراک ایمیلی، ایمیل خود را در کادر زیر وارد و ثبت کنید. دقت داشته باشید که برای فعالسازی اشتراک ایمیلی، باید ایمیلی که از طرف وبلاگ برایتان فرستاده میشود را تأیید کنید.
لینک ثابت: https://panevis.ir/?p=1694
چراهیچ سرویسی برای خرید وجود ندارد.؟
سلام من یه اینترنت سه ماهه از مخابرات خریدم و پولش رو دادم حالا اینترنت تموم شده و ما در جای دیگه ای از این خط تلفن استفاده ای نکردیم ولی 47 هزار تومان هزینه پایان دوره برا ما اومده این چیه یه توضیح کامل بدید ممنون میشم.
بعد از اینکه حجم نت تموم شه و سرعت بیاد رو ۱۲۸ کیلوبایت پول حجم مصرفی روی قبض میاد؟
اتفاقا” بعد از اتمام سه ماه 90 گیگ از حجم نت من مونده بود
سلام ، من اینترنت مخابرات دارم ، خواستم بدونم اینترنت های مثل آسیاتک یاشاتل و غیره رو هم میتونم با این خط استفاده کنم .
سلام من یک مودم مخابرات دارم بسته یکساله الان میخوام جابه جا کنم به یک شماره دیگ ایا این ممکن است؟
گاهی بعضی از شرکتها تحت شرایط خاصی، اشتراک رو انتقال میدن. باید با پشتیبانی صحبت کنین.
من همه رو تقریبا خوندم و خیلی از سوالهام رفع شد
فقط خواستم ازتون تشکر کنم باریکلا
سلام
ما از مخابرات اینترنت با اشتراک یه ساله خریدیم و اینکه سیم تلفن فقط به مودم وصله و هیچ تلفنی بهش وصل نیست
الان قبض تلفن اومده و اخطار قطع دو طرفه دادن درحالی که اصلا تلفنی وصل نیست و فقط از اینترنت مودم استفاده شده
(البته چون اینترت اشتراکش سالبانه هست و شارژ شدنش هم ماهانه یعنی هر ماه شارژ میشه
،اینترت چند بار قبل شارژ شدن تموم شده یعنی قبل شارژ ماهیانه که پیامک اومده اینترت تموم شده و تا شارژ دوباره با سرعت 128کیلوبایت کار میکنه و اینکه تو این مدت شارژ دوباره استفاده کردیم ولی در حدی بوده سرعت که فقط پیام رد بدل شه ،فقط گفتم که شاید تاثیری داشته ) و اینم بگم قیمت قبضی که اومده بالای صد هزار تومنه که این خیلی عجیب بود
هر خط تلفن یه هزینه آبونمان ماهانه داره که باید پرداخت بشه.
سلام من برای ثبت نام اینترنت خط تلفن به مخابرات مراجعه می کنم میگن ظرفیت پره .چطور میتونم این مشکلو حل کنم ؟ میشه سایت مخابرات درخواست ثبت نام Adsl کنم ؟
وقتی ظرفیت پره، نمیشه کاری کرد دیگه. باید از اینترنتهای دیگهای مثل اینترنت سیمکارت، td-lte یا وایرلس استفاده کنین.
چرا در موقع خرید اینترنت از سامانه ۲۰۲۰ وقتی میخوام تلفن موبایل رو وارد کنم برای خرید اشتراک ارور میده?
سلام
من الان چند ساعته از طریق خود شرکت مخابرات اینترنت گرفتم
۱۵۰ گیگ سه ماهه با سرعت ۸ مگابایت
الان کنارش زده پیش پرداخت
میشه بگید یعنی چی؟
یعنی قبل از استفاده کردن ازش، پولش رو پیشپیش پرداخت کردین؛ مثل کارت شارژی که برای سیمکارت اعتباریتون میگیرین.