اینترنت در ایران هم از لحاظ قیمت و هم سرعت با استانداردهای جهانی، از زمین تا آسمان فاصله دارد. همان‌طور که در پست ۱۴ سوال متداول در مورد اینترنت ADSL گفتم، من نماینده فروش دو تا از شرکت‌های ارائه‌دهنده اینترنت پرسرعت در کرمانشاه هستم. در این پست قصد دارم مقایسه‌ای بین قیمت و سرعت اینترنت پرسرعت خانگی در ایران و آمریکا انجام بدهم تا ببینیم چقدر از قافله عقب هستیم.

us-vs-iran-internet

شهر ایمز (Ames) در ایالت ایوا (Iowa) در آمریکا

یکی از محبوب‌ترین شرکت‌های ارائه‌دهنده اینترنت در آمریکا شرکت Mediacom است. شرکت‌های ارائه‌دهنده اینترنت، علاوه بر اینترنت، تلفن ثابت و شبکه‌های تلویزیونی HD را همراه همان بسته‌های اینترنت و به صورت کابلی به خانه‌های مشترکان می‌رسانند. اگر به بخش اینترنت سایت مدیاکام سر بزنید، سرویس‌های زیر را می‌بینید:

internet-service

برای نمونه سرویس ULTRA را در نظر می‌گیریم:

internet-mediacom

همان‌طور که می‌بینید، مشخصات این سرویس به صورت زیر است:

  • سرعت دانلود تا ۱۰۰ مگابیت برثانیه (تقریباً ۱۴ مگابایت بر ثانیه)
  • سرعت آپلود تا ۱۰ مگابیت بر ثانیه
  • حجم ۱۰۰۰ گیگابایت (۱ ترابایت) ماهانه
  • نرم‌افزار محافظ اینترنتی رایگان
  • ۵۵ دلار معادل ۱۹۲۵۰۰ تومان

باورکردنی نیست. جالب اینجاست اگر بخواهید سرعت دانلود و آپلود آن را به ترتیب به ۱۵۰ و ۲۰ مگابیت بر ثانیه و حجم آن را به ۲۰۰۰ گیگابایت افزایش بدهید، تنها کافی است ۱۰ دلار (۳۵۰۰۰ تومان) بیشتر پرداخت کنید!

internet2

شهر ایمز شهر بزرگی هم نیست که بگوییم یک استثنا است. این شهر فقط حدود ۶۲۰۰۰ نفر جمعیت دارد.

این فقط یک نمونه کوچک است. مدتی است که مسئولان شهری نیویورک باجه‌های تلفن عمومی شهر را که با ورود گوشی‌های موبایل، بی‌استفاده مانده‌ بودند، به کیوسک‌هایی با اینترنت گیگابیتی رایگان تبدیل کرده‌اند.

NYC-wifi2

این سرعت حدود ۱۰۰ برابر بیشتر از وای‌فای‌های عمومی کنونی و ۲۰ برابر بیشتر از متوسط سرعت اینترنت خانگی در آمریکا است. با این سرعت می‌توان یک فیلم ۲ ساعته اچ‌دی را در ۳۰ ثانیه دانلود کرد!

speedtest

سرعت خیره‌کننده کیوسک‌های وای‌فای رایگان شهر نیویورک

این سرعت، ۴۳۶ برابر سرعت اینترنت من در لحظه نوشتن این پست است! جالب اینجاست که این کیوسک‌ها علاوه بر اینترنت رایگان، یک صفحه لمسی برای وبگردی، شارژر یو‌اس‌بی، نقشه و جهت‌یابی، تماس صوتی و ویدیویی و تلفن اضطراری هم دارند!

voicecall

ایران

حال ببینیم این سرویس ۱۰۰ مگابیتی شرکت مدیاکام در ایران چقدر برایمان آب می‌خورد. اول اینکه چنین سرعتی در هیچ کجای ایران برای کاربران خانگی وجود ندارد؛ بگذریم از اینکه سرعت اینترنت کاربران خانگی ۱ به ۸ است؛ یعنی بین ۸ کاربر تقسیم می‌شود. دوم اینکه اگر ملاک سرعت کاربران خانگی را ۱۰ مگابیت بر ثانیه بگذاریم، در حال حاضر هزینه ۲۰۰ گیگ اینترنت ADSL در ایران طبق مصوبه ۲۳۷ سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ۳۴۳۰۰۰ تومان است. این یعنی ۱۰۰۰ گیگابایت شرکت مدیاکام را با ۱۳۷۲۰۰۰ تومان یا به عبارتی ۳۹۲ دلار در ایران می‌توان خرید؛ البته با یک‌صدم آن سرعت.

نتیجه اینکه اینترنت ما در ایران حدود ۷ برابر گران‌تر از کاربران شهر ایمز است و یک‌صدم آن‌ها سرعت دارد. نکته جالب اینکه متوسط درآمد مردم شهر ایمز، ۳۵۰۰ دلار در ماه و یا به عبارتی ۱۲۲۵۰۰۰۰ تومان است. دقت کنید ۵۵ دلار در برابر ۳۵۰۰ دلار عملاً چیزی نیست.

تجربه شخصی خودم از سرعت بالای اینترنت

چند سال پیش در دانشگاه تبریز که هنوز گوشی‌های هوشمند و لپ‌تاپ‌ها زیاد رایج نشده بودند، یک شب حدود ۲ ساعت اینترنت با سرعت ۵۲ مگابیت بر ثانیه را روی لپ‌تاپم تجربه کردم. حس پرواز روی ابرها را داشتم! واقعاً لذت‌بخش بود.

قصدم از نوشتن این پست، بازی با روح و روان کسی نبود:-) فقط خواستم ببینید وضعیت اینترنت در کشورمان چقدر وحشتناک است. امیدوارم ما هم به زودی به جایگاه مناسبی از لحاظ سرعت و کیفت اینترنت برسیم.

منابع: + + +

اگر می‌خواهید از انتشار نوشته‌های بعدی پانویس باخبر شوید، می‌توانید به طور رایگان، مشترک خوراک پانویس و یا کانال تلگرام پانویس شوید و یا برای اشتراک ای‌میلی، ای‌میل خود را در کادر زیر وارد و ثبت کنید:

دقت داشته باشید که برای فعال‌سازی اشتراک ای‌میلی، باید ای‌میلی که از طرف وبلاگ برای‌تان فرستاده می‌شود را تأیید کنید.

لینک ثابت: https://panevis.ir/?p=1763

سرمایه‌گذاری روی بیت‌کوین