بدون شک در حال حاضر تلگرام محبوب‌ترین اپلیکیشن پیام‌رسان در ایران است. به‌ویژه از وقتی که امکان ساخت کانال و ایجاد سوپرگروه را اضافه کرد، خیلی‌ها در آن کانال و سوپرگروه ساختند و شروع به تولید محتوا کردند. منظورم از تولید محتوا، آموزش چیزهایی مثل آشپزی، نرم‌افزار، خیاطی، برنامه‌نویسی، ساز، انتشار تجربیات، یادداشت‌های روزانه و خلاصه هر چیزی که خود مدیر کانال آن را تولید کرده باشد، است؛ اما آیا تلگرام برای تولید محتوا مناسب است؟

telegram

به دلایل زیر، من تلگرام را جای مناسبی برای تولید محتوا نمی‌دانم:

۱. امکان فیلتر شدن تلگرام در هر لحظه

اپلیکیشن وایبر را به خاطر بیاورید. وایبر با آن همه محبوبیت فیلتر شد و همه مجبور به مهاجرت به تلگرام شدند. در ماه‌های اخیر بارها و بارها از طرف مسئولان کشور شنیده شده که تلگرام باید سرورهایش را به داخل خاک ایران منتقل کند و یا از ایران مجوز فعالیت بگیرد؛ در غیر این صورت فیلتر خواهد شد. حال فرض کنید کانالی با چند هزار عضو دارید و کلی محتوای خوب در آن منتشر کرده‌اید. اگر تلگرام فیلتر شود، همه زحمات‌تان به باد می‌رود؛ چون مثل وایبر، همه عضوهای کانال‌تان به پیام‌رسان دیگری مهاجرت می‌کنند و شما تنها می‌مانید.

۲. در دسترس نبودن محتوای تلگرام برای کاربران بیرون تلگرام

حتی اگر بهترین محتوای ممکن را هم در کانال‌تان تولید و منتشر کنید، فقط کاربران محدود تلگرام می‌توانند آن‌ها را ببینند و استفاده کنند. این یعنی کاربران بیرون تلگرام و به عبارتی، دیگر کاربران اینترنت نمی‌توانند از محتوای شما استفاده کنند.

۳. نداشتن قابلیت سرچ پست‌های کانال برای کاربران بیرون کانال

حتی اگر همه ساکنین کره زمین، کاربر تلگرام باشند، باز هم یک ایراد بزرگ دیگر وجود دارد: فرض کنید شما یک کانال آموزش آشپزی دارید و من عضو آن نیستم. چون تلگرام فقط امکان جستجوی کلیدواژه در کانال‌هایی که عضو آن هستیم را دارد، من هیچ‌وقت نمی‌توانم کانال شما را پیدا کنم. به عبارت دیگر در تلگرام نمی‌توانیم کلیدواژه «سالاد الویه» را جستجو کنیم و همه کانال‌هایی که این کلیدواژه در پست‌های آن‌ها به کار رفته را پیدا کنیم. این یعنی محروم ماندن مخاطب از محتوای تولیدی شما در تلگرام.

۴. نداشتن ویرایشگر خوب برای تایپ محتوا

درست است که به کمک بعضی سرویس‌ها و بات‌ها می‌توان امکاناتی مثل بولد کردن و لینک کردن متن در تلگرام داشت، اما به هیچ‌وجه جوابگوی کاربران حرفه‌ای نیست. علاوه بر این، تلگرام امکاناتی برای دسته‌بندی مطالب و ساماندهی آن‌ها ندارد. علاوه بر این در تلگرام امکان گذاشتن چندین عکس، ویدیو، لینک، صدا و… به صورت مرتب به همراه توضیحی در موردشان وجود ندارد.

۵. وابسته بودن همیشگی به تصمیمات مدیران تلگرام

تلگرام چون توسط «یک» مجموعه اداره و پشتیبانی می‌شود، همه فعالیت‌های آن وابسته به تصمیمات مدیران این مجموعه است. این یعنی هر لحظه ممکن است مدیران آن تصمیم بگیرند مثلاً امکان کانال‌ها را در تلگرام حذف کنند و یا آن را پولی کنند. شاید بگویید چنین امکان پرطرفداری هیچ‌وقت حذف نمی‌شود؛ اما این‌طور نبوده و نیست. به عنوان مثال گوگل سه سال پیش سرویس بسیار محبوب فیدخوان گوگل‌ریدر را برای همیشه خاموش کرد. علاوه بر این گاهی یک سرویس به شرکت دیگری فروخته می‌شود و آن شرکت ممکن است نخواهد سیاست‌های مالک قبلی را ادامه دهد و لذا یکی از امکانات آن را تغییر دهد و یا حذف یا پولی کند. همچنین گاهی یک شرکت رقیب، سرویس رقیب را با مبلغ بسیار بالایی می‌خرد و بعد آن را به نفع سرویس خودش خاموش می‌کند!

۶. دفن شدن محتوا در تلگرام

هر پستی که در کانال و مخصوصاً گروه ارسال می‌شود، معمولاً فقط چند روز و در کانال‌ها و گروه‌های شلوغ‌تر فقط چند ساعت فرصت خوانده شدن دارد؛ چون با ارسال پست‌های جدید، پست‌های قدیمی دفن می‌شوند. کاربران معمولاً فقط چند پست آخر کانال‌ها و گروه‌ها را چک می‌کنند. معمولاً هیچ‌کس بعد از یک روز تعطیل حوصله خواندن ۱۰۰ پست آخر یک گروه یا کانال را ندارد.

پیشنهاد شما چیست؟

پیشنهاد من این است که بیایید و روی وب بنویسید؛ یعنی همین کاری که من دارم توی این وبلاگ انجام می‌دهم. این کار هیچ‌کدام از نقص‌های بالا را ندارد. برای این کار با صرف هزینه‌ای در حدود ۱۰۰ هزار تومان در سال، می‌توانید یک هاست و دامنه شخصی بخرید و سپس با استفاده از سیستم مدیریت محتوای رایگان و متن‌باز وردپرس شروع به نوشتن و تولید محتوا کنید. در این حالت بعد از گذشت چند روز و یا حتی چند ساعت و یا چند دقیقه بعد از انتشار هر پست، کل متن پست در گوگل فهرست می‌شود و لذا هر کاربری در هر نقطه از دنیا با جستجو در گوگل می‌تواند وبلاگ شما را پیدا کند و از محتوای آن استفاده کند.

اگر نمی‌خواهید این هزینه ۱۰۰ هزار تومانی را بپردازید، می‌توانید از یکی از سرویس‌های وبلاگ‌نویسی رایگان استفاده کنید؛ هر چند در این حالت، کنترل کامل روی وبلاگ خود ندارید.

بدیهی است که تلگرام در مقایسه با نوشتن در هاست و دامنه شخصی مزیت‌هایی مثل رایگان بودن و در دسترس بودن بیشتر دارد؛ اما نقص‌های بالا را هم نباید فراموش کرد. اگر قصد دارید به صورت حرفه‌ای و بلندمدت کار کنید، همین امروز یک هاست و دامنه شخصی بخرید و کار را شروع کنید.

اگر می‌خواهید از انتشار نوشته‌های بعدی پانویس باخبر شوید، می‌توانید به طور رایگان، مشترک خوراک پانویس و یا کانال تلگرام پانویس شوید و یا برای اشتراک ای‌میلی، ای‌میل خود را در کادر زیر وارد و ثبت کنید:

دقت داشته باشید که برای فعال‌سازی اشتراک ای‌میلی، باید ای‌میلی که از طرف وبلاگ برای‌تان فرستاده می‌شود را تأیید کنید.

لینک ثابت: https://panevis.ir/?p=1812

سرمایه‌گذاری روی بیت‌کوین