در مورد تفاوت دانشگاه‌های خارجی با ایرانی تا حالا خیلی شنیدیم و دیدیم؛ اما یکی از تفاوت‌های اساسی دانشگاه‌های خوب خارجی با ایرانی اینه که در کنار اهمیت خیلی زیاد به کیفیت آموزش، به مسائل روحی و روانی دانشجوهاشون هم خیلی توجه دارن.

مثلاً توی زلزله چند ماه پیش کرمانشاه، دانشگاه محل تحصیل دوستم در آمریکا بهش ای‌میل می‌زنه و ضمن ابراز همدردی عمیق باهاش، بهش می‌گه «در این زمان سخت ما کنارت هستیم. حتی اگه شخصاً کسی رو توی این تراژدی نمی‌شناختی، باز هم ممکنه درک اینکه این اتفاق توی کشورت افتاده، سخت باشه. می‌تونی از طریق تلفن، ای‌میل یا اسکایپ با ما تماس بگیری و در موردش حرف بزنی.

مسائل روانی دانشجویان

توجه به مسائل روانی دانشجویان

یا چند روز پیش توی مقاله‌ای از نیویورک‌تایمز خوندم که دانشگاه ییل (Yale) یه دوره ۲ هفته‌ای به اسم «روانشناسی و زندگی خوب» گذاشته که طی ۳ روز ۱۲۰۰ نفر توش ثبت‌نام کردن. این دوره رو یه پروفسور روانشناسی به اسم Laurie Santos درس می‌ده و قراره توش به دانشجوها یاد بدن چطور یه زندگی شادتر و رضایت‌بخش‌تر داشته باشن.

کلاس شادی

کلاس شادی

دکتر سانتوس حدس زده که دانشجوهای یل به همچین دوره‌ای علاقه نشون می‌دن؛ چون توی دبیرستان مجبور بودن از تفریح‌ها و شادی‌هاشون بزنن و خودشون رو با عادت‌های مضر وفق بدن تا بتونن وارد دانشگاه بشن. طبق گزارشی که مرکز مشاوره دانشگاه در سال ۲۰۱۳ منتشر کرده، بیشتر از نصف دانشجوهای لیسانس از خدمات این مرکز استفاده کردن.

این دوره روی رو دو چیز تمرکز داره: روانشناسی مثبت‌گرا: مشخصه‌ای که به فرد اجازه می‌ده شکوفا بشه و تغییر رفتاری: چطور با استفاده از اون درس‌ها در زندگی واقعی زندگی کنیم؟

میزان استقبال از این دوره به حدی بوده که حتی مسئولان دانشگاه رو هم غافلگیر کرده. طبق گفته مسئولان، این تعداد ثبت‌نامی در تاریخ ۳۱۶ ساله دانشگاه بی‌سابقه بوده.

دوره روانشناسی و زندگی خوب

دوره روانشناسی و زندگی خوب

می‌بینین دانشگاه‌های خودمون چقدر با این رفتارهای حرفه‌ای فاصله دارن؟ کدوم‌یکی از دانشگاه‌های خودمون بعد از زلزله به سلامت روحی و روانی دانشجوها، حداقل در مناطق نزدیک زلزله توجه کرد؟ چرا از این دوره‌های روانشناسی توی دانشگاه‌های ما برگزار نمی‌شه؟ چقدر با دنیا فاصله داریم!

منبع: +

اگر می‌خواهید از انتشار نوشته‌های بعدی پانویس باخبر شوید، می‌توانید به طور رایگان، مشترک خوراک پانویس، اینستاگرام من و یا کانال تلگرام پانویس شوید و یا برای اشتراک ای‌میلی، ای‌میل خود را در کادر زیر وارد و ثبت کنید:

دقت داشته باشید که برای فعال‌سازی اشتراک ای‌میلی، باید ای‌میلی که از طرف وبلاگ برای‌تان فرستاده می‌شود را تأیید کنید.

لینک ثابت: https://panevis.ir/?p=2148

سرمایه‌گذاری روی بیت‌کوین