برای فرستادن ای‌میل، سرویس‌های ای‌میل رایگان و عمومی بسیار زیادی وجود دارد که می‌توان بسته به نیاز خود، از آن‌ها استفاده کرد. اما آیا برای مکاتبات آکادمیک هم می‌توان از این سرویس‌های رایگان و عمومی استفاده کرد؟

فرض کنید ای‌میلی با آدرس jojo_ashegh_20005@yahoo.com دریافت کرده‌اید که در آن، شخص فرستنده، متن زیر را برای‌تان فرستاده است:

سلام
لطفاً در صورت امکان، عکس‌ها و نمودارهای بخش ۲.۲ مقاله‌ ارسالی‌تان به ژورنال فلان در سال ۲۰۱۲ را برایم بفرستید. این عکس‌ها و نمودارها را برای جلوگیری از دوباره‌کاری در هنگام نوشتن یکی از مقالات خودم می‌خواهم.
ممنون

بدون شک، شما هم بی‌درنگ با دیدن چنین ای‌میل‌هایی که فرستنده آن‌ها مشخص نیست و در آن‌ها از شما درخواست فرستادن قسمتی از مقاله و یا کتاب‌تان و… می‌شود را حذف می‌کنید و یا حتی مثل من،  آدرس ای‌میل را به لیست سیاه سرویس‌دهنده ای‌میل‌تان اضافه می‌کنید. دلیل این رفتار، کاملاً روشن است: فرستنده ای‌میل، مشخص نیست. بنابراین اگر پس از فرستادن ای‌میل از طرف شما، سوء‌استفاده‌ای در مورد آن بشود، به دلیل اینکه فرستنده ای‌میل هر کسی می‌تواند باشد، نمی‌توان او را  شناسایی کرد؛ اما اگر فرستنده ای‌میل از ای‌میل آکادمیک استفاده کرده باشد، به سادگی می‌توان از طریق آدرس ای‌میل، هویت او را شناسایی کرد. منظور از ای‌میل آکادمیک، ای‌میل‌هایی هستند که تحت دامنه یک دانشگاه، مرکز تحقیقاتی، پژوهشگاه و… ایجاد می‌شوند.

خرید و دانلود راهنمای نوشتن ای‌میل رسمی در ۲۳ صفحه!

ای‌میل رسمی آکادمیک

یکی از معایب سرویس‌دهنده‌های ای‌میل عمومی و رایگان، این است که هر کسی می‌تواند در این سرویس‌ها، یک حساب برای خودش باز کند و یا حتی بدتر، به نام شخص دیگری، حساب باز کند. در مثال بالا، حتی اگر فرستنده، از نام و نام خانوادگی خودش هم استفاده کند، باز هم نمی‌توان مطمئن بود که هویت فرستنده، واقعی است. با این حال، روشن است که برای فرستادن ای‌میل به دوستان و کسانی که قبلاً به آن‌ها ای‌میل فرستاده‌اید، می‌توانید از این نوع آدرس‌ها استفاده کنید؛ اما قطعاً برای مکاتبات آکادمیک، باید از ای‌میل‌های آکادمیک استفاده کنید تا دریافت‌کننده ای‌میل، به شما اعتماد کرده و با شما همکاری کند.

دلیل دیگر برای اینکه از سرویس‌دهنده‌های ای‌میل عمومی و رایگان برای مکاتبات آکادمیک استفاده نکنیم، این است که بسیاری از دانشگاه‌های معتبر دنیا، ای‌میل‌های دریافتی از این سرویس‌دهنده‌ها را بلوکه می‌کنند و به هیچ‌وجه اجازه نمی‌دهند که این نوع ای‌میل‌ها به صندوق دریافتی استادان برسد.  دلیل آن‌ها برای این رفتار، این است که بسیاری از این ای‌میل‌ها، حاوی اسپم بوده و بنابراین ممکن است از لحاظ امنیتی برای استادان خطرساز باشد و اطلاعات علمی ارزشمند آن‌ها را به سرقت ببرد. علاوه بر این، دلیل دیگری که دارند، این است که چون ای‌میل‌های آکادمیک، قطعاً از طرف فردی آکادمیک ارسال شده است، نسبت به ای‌میل‌های عمومی که ممکن است فرستنده آن، هر کسی باشد، ارزش بیشتری دارند و بنابراین چون وقت استادان‌شان بسیار باارزش است، پس ترجیح می‌دهند که استادان‌شان فقط ای‌میل‌های آکادمیک را دریافت کنند.

ای‌میل آکادمیک رسمی

با وجود تمام مزیت‌هایی که در استفاده از ای‌میل آکادمیک وجود دارد، گاهی بعضی از دانشجویان و همکاران، بهانه می‌آورند که چون ای‌میل‌های رسمی و آکادمیک، پشتیبانی فنی ضعیفی دارند، نمی‌توانند از رسیدن ای‌میل به گیرنده ای‌میل مطمئن شوند. متاسفانه باید بگویم که این یک واقعیت است و ای‌میل‌های آکادمیک، هیچ‌وقت نمی‌توانند از لحاظ فنی با غول‌هایی مثل جی‌میل یا یاهومیل رقابت کنند؛ اما این مشکل، مشکل بزرگی نیست و یک راه‌حل بسیار ساده دارد. کافی است در هنگام فرستادن ای‌میل از طریق ای‌میل آکادمیک‌تان، در قسمت Bcc ای‌میل، یک نسخه از ای‌میل را هم به یکی دیگر از آدرس‌های ای‌میل خودتان بفرستید. در این صورت می‌توانید مطمئن شوید که اگر ای‌میل، با موفقیت از آن آدرس خودتان دریافت شود، گیرنده اصلی هم آن را دریافت کرده است. ذکر این نکته، لازم است که به دلیل استفاده از قسمت Bcc، گیرنده اصلی ای‌میل، متوجه حقه شما نمی‌شود.

سوالی که ممکن است در اینجا پیش بیاید، این است که اگر ای‌میل آکادمیک نداشته باشیم، چکار کنیم؟ در جواب باید گفت که خوشبختانه این روزها، با صرف هزینه‌ای بین ۵۰ تا ۱۰۰ هزار تومان، به سادگی می‌توان یک فضای میزبانی  و یک دامنه خریداری کرد و تحت این دامنه، یک آدرس ای‌میل شخصی به صورت مثلاً name@familyname.com تعریف کرد و از آن، برای فرستادن ای‌میل‌های آکادمیک استفاده کنیم. روشن است که این آدرس‌ها، با مشکل بلوکه شدن از طرف دانشگاه‌ها که در بالا به آن اشاره شد، مواجه نمی‌شوند.

در پست‌های آینده وبلاگ «پانویس»، سعی می‌کنم بیشتر در مورد آداب فرستادن ای‌میل‌های رسمی و آکادمیک بنویسم.
لینک ثابت: https://panevis.ir/?p=143

 

سرمایه‌گذاری روی بیت‌کوین