دیروز ۲۸ می، روز جهانی بهداشت قاعدگی بود. روزی که با هدف افزایش آگاهی درباره بهداشت پریود و همچنین شکستن تابوها علیه این فرایند طبیعی در بدن دختران و زنان نام‌گذاری شده. تابوهایی که متاسفانه معلوم نیست تا کی توی رسانه‌ها، کتاب‌های درسی و مخصوصاً خونواده‌ها نباید در موردشون صحبت بشه.

به بهونه این نام‌گذاری می‌خوام یه کتاب کمیک فارسی معرفی کنم: کتاب دانشنامه قاعدگی. این کتاب رو توی اینستاگرامم هم معرفی کردم.

کتاب دانشنامه قاعدگی

کتاب دانشنامه قاعدگی

این کتاب با وجود اینکه برای دخترهای ۹ تا ۱۴ ساله نوشته شده، اما دخترهای جوون‌ و حتی پسرها هم می‌تونن از اطلاعات جالبش استفاده کنن. تصویرسازی‌های قشنگ و شخصیت‌های کارتونی داخل کتاب باعث شده تا پدر و مادرها و معلم‌ها خیلی راحت و آسون بتونن درباره پریود با بچه‌ها صحبت کنن. این کتاب توضیحات خوبی درباره اینکه بچه‌ها از کجا اومدن، کاهش درد در طول پریود، چرخه پریود، سندروم پیش از قاعدگی، نوار بهداشتی و… داره.

کتاب دانشنامه قاعدگی

کتاب دانشنامه قاعدگی

 

این کتاب رو می‌تونین با فرمت پی‌دی‌اف و حجم ۹ مگابایت از اینجا بگیرین: دانلود کتاب دانشنامه قاعدگی

معرفی انیمیشن کُمِل

یکی دیگه از موضوع‌هایی که متاسفانه در موردش به بچه‌ها آموزش داده نمی‌شه، حریم خصوصی، لمس شدن بدن‌شون توسط آدم‌بزرگ‌ها و در کل بحث آزار جنسی کودکان هستش. این موضوع اون‌قدر توی جامعه تابو شده که وقتی بچه‌ای مورد آزار جنسی قرار می‌گیره، خودش رو مقصر و گناهکار می‌کنه و به خاطر همین از گفتنش به پدر و مادرش خودداری می‌کنه.

انیمیشن کمل یه انیمیشن ۱۰ دقیقه‌ای فارسی هستش که خیلی ساده بچه‌ها رو با این موضوع آشنا می‌کنه: بهشون می‌گه قسمت‌های خصوصی بدن‌شون کجاهاست و چه کسانی حق دارن بدن‌شون رو لمس کنن و چه کسانی حق ندارن و در صورتی که لمس شدن، چکار باید بکنن. این انیمیشن رو می‌تونین به صورت آنلاین تماشا کنین (اگه ویدیو رو نمی‌بینین، وی‌پی‌ان‌تون رو روشن و صفحه رو ریفرش کنین):

اگر هم دوست دارین دانلودش کنین، لینک دانلود مستقیمش با حجم ۳۷ مگابایت اینجاست: دانلود انیمیشن کمل

فراموش نکنیم که طبق آمارها حدود ۹۰ درصد کودکان آزار جنسی رو تجربه می‌کنن که حدود ۶۰ درصد این آزارها توسط اعضای خونواده و فامیل صورت می‌گیره! پسر و دختر هم نداره. همه بچه‌ها در معرض خطر هستن.

اگر می‌خواهید از انتشار نوشته‌های بعدی پانویس باخبر شوید، می‌توانید به طور رایگان، مشترک خوراک پانویس، اینستاگرام من و یا کانال تلگرام پانویس شوید و یا برای اشتراک ای‌میلی، ای‌میل خود را در کادر زیر وارد و ثبت کنید:

دقت داشته باشید که برای فعال‌سازی اشتراک ای‌میلی، باید ای‌میلی که از طرف وبلاگ برای‌تان فرستاده می‌شود را تأیید کنید.

لینک ثابت: https://panevis.ir/?p=2188

سرمایه‌گذاری روی بیت‌کوین