امروز یه خبر توی گاردین در مورد یه رسم عجیب و غریب به اسم Chhaupadi توی کشور نپال خوندم. رسم چهاپادی یه رسمیه که در اون زن‌های هندوی روستایی غرب نپال در طول پریودشون به یه آلونک یا کپر تبعید می‌شن! چون اعتقاد مردم اینه که زن‌ها تو زمان پریودشون به طور موقت ناپاک می‌شن که خود این اعتقاد از یه افسانه میاد که می‌گه پریود مصیبت و نفرین با خودش میاره! علاوه بر این زن‌ها از لحظه تولد بچه‌شون تا ۱۴ روز باید به این آلونک‌ها تبعید بشن! یعنی زمانی که مادر و بچه نیاز به بهترین تغذیه و مراقبت دارن، باید توی این کپرها زندگی کنن!

رسم چهاپادی

رسم چهاپادی

اعتقاد مردم اینه که زنی که پریوده، اگه به درختی دست بزنه، دیگه میوه نمی‌ده. اگه شیر بخوره، گاوه دیگه شیر نمی‌ده. اگه کتاب بخونه، الهه دانش عصبانی می‌شه. اگه به مردی دست بزنه، مرده مریض می‌شه!

توی روزهای حبس، زن‌ها از خونواده دور نگه داشته می‌شن و از ورودشون به خونه، آشپزخونه، مدرسه و عبادت‌گاه جلوگیری می‌شه و حتی نمی‌تونن مثلاً برن عروسی کسی. غذاشون توی این مدت، غذاهای خشک، نمک و برنجه. علاوه بر این توی این مدت نمی‌تونن حموم برن یا لباس‌هاشونو بشورن! اما جالب اینجاست که باید همچنان روی زمین‌ها کار کنن؛ یعنی موقع کار کردن دیگه ناپاک نیستن!

رسم چهاپادی

رسم چهاپادی

وضعیت آلونک‌ها اصلاً خوب نیست. این آلونک‌ها از گل و چوب ساخته می‌شن که هر لحظه ممکنه رو سرشون خراب بشه. تهویه درستی ندارن. در معرض نیش مار و حشره و حمله جونورهای دیگه هستن. وقتی هم به خاطر سرما توش آتیش روشن کنن، خطر آتیش‌سوزی و خفگی بر اثر دود وجود داره.

رسم چهاپادی

رسم چهاپادی

کف این آلونک‌ها هم به خاطر ورود حیوون‌ها پر از پهن و کثافته. همین چند روز پیش یه زن همراه با ۲ تا از بچه‌هاش به خاطر دود آتیشی که روشن کرده بودن، خفه شدن. به همه این‌ها لاس زدن مردها و خطر تجاوز توسط اون‌ها رو هم باید اضافه کرد!

دخترها وقتی واسه اولین بار پریود می‌شن، می‌ترسن در این مورد حرفی بزنن؛ چون می‌دونن تا زمان پساقاعدگی‌شون یعنی تا سن حدود ۵۰ سالگی باید هر ماه تو این آلونک‌ها زندونی بشن.

رسم چهاپادی

رسم چهاپادی

این رسم مسخره از سال ۲۰۰۵ غیرقانونی شده؛ از سال ۲۰۰۷ هر کسی که زنی رو مجبور به این کار کنه، به ۳ ماه زندون و پرداخت ۲۱ پوند جریمه محکوم می‌شه؛ اما کسی گوشش بدهکار نیست.

رسم Chhaupadi نپال

رسم Chhaupadi نپال

دارم فکر می‌کنم حماقت بشر تا کجا ادامه پیدا می‌کنه؟ چرا نظام مردسالار هر کاری که دوست داشته باشه، می‌کنه؟ چرا این حجم از سکسیسم داریم؟ چرا جنب شدن مردها ناپاکی حساب نمی‌شه؟ چرا این سنت‌های مسخره رو ول نمی‌کنیم؟

‌‌لینک ثابت: https://panevis.ir/?p=2308

‌اگر می‌خواهید از انتشار نوشته‌های بعدی پانویس باخبر شوید، می‌توانید به طور رایگان، مشترک خوراک پانویس، اینستاگرام من و یا کانال تلگرام پانویس شوید و یا برای اشتراک ای‌میلی، ای‌میل خود را در کادر زیر وارد و ثبت کنید:

دقت داشته باشید که برای فعال‌سازی اشتراک ای‌میلی، باید ای‌میلی که از طرف وبلاگ برای‌تان فرستاده می‌شود را تأیید کنید.

سرمایه‌گذاری روی بیت‌کوین