این روزها شاید جسته و گریخته توی سایت‌های مختلف درباره اینترنت ماهواره‌ای استارلینک شنیده باشین و احتمالاً مثل من با دیدن این تکنولوژی خیره‌کننده، هیجان‌زده شدین. برای اون ۳ میلیارد نفری هم که در حال حاضر در دنیا به هیچ نوع اینترنتی دسترسی ندارن، هم حتماً هیجان‌انگیز بوده این خبر. توی این پست می‌خوام توضیح بدم که اینترنت ماهواره‌ای استارلینک چیه و چطور کار می‌کنه.

استارلینک یه پروژه ماهواره‌ایه که از سال ۲۰۱۵ توسط شرکت فضایی خصوصی آمریکایی اسپیس‌ایکس برای دسترسی به اینترنت پرسرعت ماهواره‌ای توسعه داده می‌شه و هدفش رسوندن اینترنت پرسرعت به جاهایی هستش که دسترسی به اینترنت، ناپایدار، گرون یا غیرممکنه. همون‌طور که از اسمش مشخصه، استارلینک این نوع اینترنت پرسرعت رو از طریق ماهواره‌هایی که در مدارهای پایینی زمین قرار داده، به کاربر می‌رسونه. در حال حاضر استارلینک بیشتر از ۸۰۰ ماهواره برای این کار به فضا پرتاپ کرده و در مدار قرار داده. این ماهواره‌ها با لیزرهای فضایی به همدیگه وصلن.

دسته‌ای از ماهواره‌های استارلینک قبل از پرتاب به فضا

دسته‌ای از ماهواره‌های استارلینک قبل از پرتاب به فضا

وزن هر کدوم از این ماهواره‌ها حدود ۲۶۰ کیلوگرم و قیمت هر کدوم‌شون ۲۵۰ هزار دلاره و از تکنولوژی‌های نو و خاصی برای ساخت‌شون استفاده شده. این ماهواره‌ها در ارتفاع ۵۵۰ کیلومتری از سطح زمین قرار دارن. در حال حاضر بخش‌هایی از شمال آمریکا و کانادا تحت پوشش اینترنت استارلینک قرار گرفتن و چند روزی می‌شه که کاربران فاز آزمایشی ساکن شمال آمریکا و کانادا دارن ازش استفاده می‌کنن. استارلینک گفته تا پایان سال ۲۰۲۱ بیشتر نقاط دنیا رو تحت پوشش اینترنتش قرار می‌ده. در فاز نهایی قراره با قرار دادن ۴۰ تا ۴۲ هزار ماهواره در مدار، کل کره زمین تحت پوشش این نوع اینترنت قراره بگیره.

تجهیزات موردنیاز برای استفاده از اینترنت استارلینک

برخلاف چیزی که بیشتر مردم (مخصوصاً در روزهای قطعی اینترنت آبان ۹۸) فکر می‌کنند، اینترنت ماهواره‌‌ای استارلینک این‌جوری نیست که خیلی ساده وای‌فای گوشی‌ رو روشن کنیم و روی اسم وای‌فای بزنیم و وصل بشیم. برای استفاده از اینترنت استارلینک به تجهیزات زمینی خاصی نیاز داریم. این تجهیزات یک دیش یا آنتن یا ترمینال کوچیک، یک پایه نگهدارنده، یک آداپتور برق، چندین متر کابل و یک روتر وایرلس هستش که همگی داخل یه جعبه قرار دارن.

تجهیزات زمینی موردنیاز برای استفاده از اینترنت استارلینک

تجهیزات زمینی موردنیاز برای استفاده از اینترنت استارلینک

روتر وایرلس استارلینک

روتر وایرلس استارلینک

نصب و راه‌اندازی اینترنت استارلینک نیاز به هیچ‌گونه دانش خاصی نداره و در عرض ۵ دقیقه انجام می‌شه. ایلان ماسک بنیان‌گذار و مدیرعامل شرکت اسپیس‌ایکس گفته با بهبودهایی که قراره در آینده انجام بدیم، این زمان رو به ۳ دقیقه می‌رسونیم! راه‌اندازی و تنظیم دیش هم نیاز به هیچ کار خاصی نداره. فقط کافیه دیش رو روی پایه نگهدارنده قرار بدیم و اون‌ها رو در فضای باز قرار بدیم طوری که دیش بتونه آسمون رو ببینه؛ آداپتور رو به برق وصل کنیم و بعد اجازه بدیم که دیش با استفاده از موتور مخصوصش به طور خودکار جهتش رو تنظیم کنه.

اینترنت ماهواره‌ای استارلینک

اینترنت ماهواره‌ای استارلینک

سرعت اینترنت استارلینک چقدر است؟

استارلینک گفته اینترنتی با سرعتی بین ۵۰ تا ۱۵۰ مگابیت بر ثانیه در اختیار کاربرهاش قرار می‌ده. ماسک در مورد میزان تاخیر (latency) اینترنت استارلینک هم گفته که در حدود ۲۰ میلی‌ثانیه‌س و می‌شه باهاش به راحتی بازی‌های ویدیویی کرد. توی نسخه ۲ هم قراره این میزان به ۸ میلی‌ثانیه برسه. میزان تاخیر بالاتر به معنی سرعت اینترنت کندتر هستش. با این سرعت می‌شه یه ویدیوی 4K رو توی یوتیوب بدون مشکل تماشا کرد.

سرعت اینترنت استارلینک

سرعت اینترنت استارلینک

البته بدیهیه که این سرعت و میزان تاخیر توی مناطق و شرایط آب و هوایی مختلف مثل هوای برفی می‌تونه کمتر بشه. مثلاً نتیجه بعضی از تست‌های سرعت نشون می‌ده که سرعت اینترنت استارلینک تا ۳۵ مگابیت بر ثانیه هم می‌تونه پایین بیاد؛ البته هنوز این پروژه توی فاز بتا یا آزمایشی قرار داره و قطعاً در فاز نهایی سرعت قابل قبولی در اختیار کاربرهاش قرار می‌ده و همه کاربرهاش رو راضی می‌کنه.

قیمت اینترنت استارلینک

برای استفاده از اینترنت استارلینک باید دو هزینه پرداخت کنین: ۱. تجهیزات زمینی و ۲. اشتراک ماهانه. اولین استفاده‌کننده‌های اینترنت استارلینک بابت تجهیزات بالا، در واقع برای جعبه بالا ۴۹۹ دلار پرداخت کردن. برای استفاده از اینترنت هم ماهانه ۹۹ دلار پرداخت می‌کنن. بدیهیه که این نوع اینترنت، نامحدوده و سقف استفاده نداره. این هزینه از هزینه اینترنت بعضی از شرکت‌های اینترنتی آمریکایی بالاتره. مثلاً هزینه اینترنت وایرلس starry که ۲۰۰ مگابیت بر ثانیه سرعت داره، فقط ۵۰ دلار در ماهه! تازه روتر وای‌فای رو هم رایگان در اختیار کاربر قرار می‌ده. طبیعیه که با نزدیک شدن به فاز نهایی اینترنت استارلینک، هم قیمت تجهیزات هم قیمت خود اشتراک کمتر می‌شه.

امکان استفاده از اینترنت استارلینک در ایران وجود دارد؟

با توجه به اینکه استارلینک می‌خواد کل کره زمین رو تحت پوشش قرار بده، امکان استفاده از این اینترنت در ایران هم وجود داره؛ اما دو سوال وجود داره: ۱. آیا تحریم‌های آمریکا علیه ایران مانع سرویس‌دهی استارلینک به ایرانی‌ها نمی‌شه؟ ۲. آیا مقامات ایرانی اجازه می‌دن ایرانی‌ها یه اینترنت پرسرعت آزاد و بدون فیلترینگ داشته باشن؟ در مورد سوال اول، گوئین شاتول از مدیران ارشد شرکت اسپیس‌ایکس گفته با کشورهای مختلف برای سرویس‌دهی در این کشورها در حال مذاکره هستیم؛ اما در مورد سوال دوم خیلی بعید به نظر می‌رسه که جواب مثبت باشه. حتی اگه این تجهیزات به طور مخفیانه وارد ایران بشه و به طور مخفیانه هم نصب بشه، چون استارلینک موقعیت مکانی دقیق همه دیش‌ها رو در هر لحظه داره، وقتی ببینه یه دیش از یه کشور غیرمجاز می‌خواد به ماهواره‌هاش وصل بشه، خیلی راحت می‌تونه اینترنت اون دیش رو قطع کنه!

اگه دوست دارین آنباکسینگ و نصب و راه‌اندازی و تست سرعت اینترنت استارلینک رو ببینین، این ویدیو رو نگاه کنین. اگه ویدیو رو نمی‌بینین، وی‌پی‌ان‌تون رو روشن و صفحه رو ریفرش کنین:

نکته‌ای که در آخر شاید براتون جالب باشه، اینه که ایلان ماسک در لحظه نوشتن این پست طبق فهرست میلیاردهای بلومبرگ با ۱۲۰ میلیارد دلار ثروت، سومین فرد ثروت‌مند دنیاست. ماسک می‌خواد از درآمد اینترنت استارلینک برای تامین هزینه پروژه سکونت در مریخ و بقیه پروژه‌های بلندپروازانه‌ش استفاده کنه. ماسک تخمین زده که استارلینک سالانه ۳۰ میلیارد دلار ثروت نصیبش می‌کنه.

اگر می‌خواهید از انتشار نوشته‌های بعدی پانویس باخبر شوید، می‌توانید به طور رایگان، مشترک خوراک پانویس، اینستاگرام و یا کانال تلگرام پانویس شوید و یا برای اشتراک ای‌میلی، ای‌میل خود را در کادر زیر وارد و ثبت کنید. دقت داشته باشید که برای فعال‌سازی اشتراک ای‌میلی، باید ای‌میلی که از طرف وبلاگ برای‌تان فرستاده می‌شود را تأیید کنید.

لینک ثابت: https://panevis.ir/?p=3555

سرمایه‌گذاری روی بیت‌کوین