پست مهمان: سئو یکی از پرطرفدارترین مباحث دنیای بازاریابی دیجیتال است که امروزه توجه بسیاری از افراد را به خود جلب کرده است. بهینه‌سازی موتورهای جستجو که به‌منظور جذب ترافیک بیشتر بر روی وب‌سایت و افزایش مخاطب و فروش انجام می‌شود، شامل مراحل و اقدامات گوناگونی است. اگر بخواهیم در مورد اینکه سئو چیست و اولویت‌بندی اقدامات و تکنیک‌های به‌کار رفته در آن چگونه است، صحبت کنیم، می‌توانیم از تشبیه این اقدامات با هرم مازلو کمک بگیریم.

سئو چیست؟

سئو چیست؟

مقایسه سلسله مراتب سئو با هرم مازلو

اگر با روانشناسی سر و کار داشته باشید، حتماً نام هرم مازلو به گوشتان خورده است. این تئوری درباره سلسله مراتب نیازهای انسان است که آبراهام مازلو در سال ۱۹۴۳ آن را منتشر کرد. همانگونه که مازلو برای نیازهای اساسی انسان، سلسله مراتبی را با عنوان هرم مازلو معرفی کرد، می‌توان سلسله مراتب اقدامات سئو را در یک هرم تعریف کرد.

سلسله مراتب سئو

سلسله مراتب سئو

سئو یا بهینه‌سازی موتورهای جستجو

بهینه‌سازی موتور جستجو شامل دسته‌ای از فعالیت‌‌های متفاوت است. تشخیص اینکه ابتدا چه کاری باید انجام شود، مهم‌ترین جنبه این عملیات حیاتی است. هرم سئو به شما می‌گوید اهمیت هر جنبه سئو برای شما چقدر بوده و چطور باید منابع خود را به طور منطقی به آن اختصاص دهید.

سلسله مراتب اقدامات سئو

سلسله مراتب اقدامات سئو از هرم نیازهای اساسی مازلو گرفته شده است. در نسخه هرم مازلو، اساسی‌ترین و ریشه‌‌ای‌‌ترین نیاز‌های انسان در پایه هرم قرار گرفته است. تا زمانی که نیازهای پایه‌‌ای برآورده نشود، برطرف کردن نیازهای بالایی امکان‌پذیر نیست. به همین ترتیب اگر نیازهای اساسی سایت (محتوای باکیفیت و معماری درست سایت مانند ایجاد لینک، سئو و…) برآورده نشود، امکان بهبود سایت و بردن آن به مراتب بالاتر وجود نخواهد داشت. در هرم سلسله مراتب سئو سایت نیز ۷ مرحله یا سطح مختلف وجود دارد:

  1. کرول شدن سایت توسط خزنده‌های گوگل

کرول شدن سایت پایه‌‌ای‌‌ترین قسمت هرم سئو است. امروزه حجم اطلاعات موجود در اینترنت حیرت‌انگیز بوده و این میزان مدام در حال رشد است. موتورهای جستجو ربات‌هایی به نام خزنده دارند که به‌طور مداوم وب را برای یافتن محتوای جدید خزش یا کرول می‌کنند. خزیدن در واقع فرآیندی است که ربات‌ها از طریق آن محتوایی را جستجو می‌کنند. برای اینکه یک سایت خزش شود، باید از نظر طراحی و محتوا طوری معماری شده باشد که ربات‌‌های گوگل توانایی کرول کردن آن را داشته باشند.

در نتیجه می‌توان گفت اگر یک سایت این نیاز پایه‌‌ای را برآورده نکند، امکان دیده شدن و انجام دیگر اعمال مربوط به سئو وجود ندارد.

  1. انتشار محتوای متقاعدکننده

در سطح بعدی از هرم اقدامات سئو بعد از اینکه از کرول شدن سایت خود اطمینان یافتید، باید به دنبال انتشار محتواهایی باشید که پاسخگوی نیاز مخاطبان شما باشد. با این کار شما به گوگل اعلام می‌کنید که محتوایی ارزشمند برای ثبت در نتایج این موتور جستجو منتشر کرده‌اید. به فرآیند ثبت صفحات شما در موتور جستجوی گوگل، ایندکس گفته می‌شود. بنابراین بعد از اطمینان از کرول شدن سایت باید به ایندکس شدن صفحات آن اهمیت دهید.

قابل ایندکس بودن یک سایت، یک قدم فراتر از قابلیت خزش است. طی فرآیند ایندکس، سایت و محتوای شما از نظر کیفیت، طراحی، کپی نبودن محتوا، عملکرد و میزان مفید بودن بررسی شده و در نهایت اجازه منتشر شدن آن در موتور جستجو داده می‌شود. اما مواردی وجود دارند که از ایندکس شدن محتوای شما جلوگیری می‌کنند:

  • وجود بیش از یک نسخه از یک سایت مانند ورژن متفاوت محتوای سایت روی سیستم و موبایل
  • تکراری بودن محتوا
  • مطالب بسیار قدیمی
  • ریدایرکت‌‌های اشتباه

در نظر داشته باشید اگر یک وب‌سایت و اطلاعات آن ایندکس نشود، در نتایج موتورهای جستجو نمایش داده نمی‌شود.

  1. کلمات کلیدی بهینه‌سازی شده

باید بتوانید کلمات کلیدی مرتبط به حوزه کاری خود که بیشترین جستجو را توسط کاربران دارند، شناسایی کرده و بر اساس آن فرآیند تولید محتوای خود را بهینه کنید. بدون شک تلاش شما برای رسیدن به یکی از ۳ جایگاه اول گوگل است. در این زمینه استفاده از لینک‌سازی‌ درست، محتوای جذاب، عکس‌های باکیفیت و بهبود سئو on-page سایت نقش زیادی در گرفتن رتبه خوب از گوگل دارد.

  1. تجربه کاربری (UX) عالی
سئو و تجربه کاربری

سئو و تجربه کاربری

در سطح بعدی از هرم سئو پس از اینکه توانستید جایگاه مناسبی در موتور جستجوی گوگل کسب کنید و کاربران را به سایت خود جذب کنید، باید به دنبال بهبود تجربه کاربری بازدیدکننده‌‌های خود باشید. با بررسی رفتار کاربران در سایت می‌‌توانید نسبت به بهبود سرعت بارگذاری، سهولت استفاده، ریسپانسیو بودن سایت در دستگاه‌های مختلف و… اقدام کنید. هرچه سایت عملکرد بهتری از خود نشان دهد و کاربرپسندتر باشد، رتبه‌ بهتری کسب می‌‌کند.

  1. انتشار محتوایی که ارزش اشتراک‌‌گذاری دارد.

زمانی که محتوای منتشرشده از سوی شما ارزش اشتراک‌‌گذاری داشته باشد، کاربران با اشتراک‌گذاری آن در شبکه‌های اجتماعی به بیشتر دیده شدن محتوای شما کمک می‌کنند و از سوی دیگر سایت‌های مختلف نیز با لینک دادن به محتوای شما، بک‌لینک‌های ارزشمندی برای شما ایجاد می‌کنند. اقداماتی که به منظور ایجاد ارتباط و گرفتن بک‌لینک انجام می‌شود، در این سطح قرار می‌گیرند.

  1. انتخاب عنوان، URL و توضیحات (description) مناسب

برای بهبود جایگاه خود در لیست نتایج باید دنبال بهینه‌سازی عناوین محتوا، URL و متادیسکریپشن صفحات باشید. در واقع این اقدامات برای افزایش نرخ کلیک صفحات انجام می‌گیرد. در نهایت استفاده خوب از برچسب‌ها، عنوان و کلمات کلیدی مناسب می‌تواند به بهتر شدن نرخ کلیک سایت شما کمک کند.

  1. ریچ اسنیپت‌ها و نشانه‌گذاری اسکیما

آخرین سطح و بالاترین سطح هرم سئو استفاده از اسنیپت و اسکیما به منظور برجسته بودن در نتایج موتور جستجو (SERP) است. تمرکز بر روی این مورد می‌تواند به یک وب‌سایت کمک کند که فراتر از صفحات معمول در نتایج موتور جستجو دیده شود. استفاده از ریچ اسنیپت‌هایی مانند FAQ و… شما را بسیار متمایزتر از رقبا نشان خواهد داد و این تمایز به افزایش نرخ کلیک نیز کمک می‌کند.

جمع‌بندی مطالب

در این مطلب تلاش کردیم تا با ارائه تعریفی ساده و قابل فهم از سئو به درک درستی از آن برسید تا بر اساس آن بتوانیم به اهداف و مزایای آن اشاره کنیم. اگر دوست دارید درباره سئو بیشتر بدانید، می‌توانید به سایت https://roshanayi.xyz مراجعه کنید.

سرمایه‌گذاری روی بیت‌کوین