به طور معمول بعد از هر حادثه و بلای طبیعی‌ای مثل زلزله چند روز پیش کرمانشاه، رسانه‌ها و مسئولان از مردم می‌خواهند برای بهبود حال مجروحان دعا کنند؛ اما آیا واقعاً دعا روی بهبود بیماران تاثیر دارد؟ این سوال را به صورت یک نظرسنجی در اینستاگرامم مطرح کردم:

تاثیر دعا روی بهبود بیماران

همان‌طور که می‌بینید، ۸۲ درصد رای‌دهنده‌ها گفته‌اند که دعا روی بهبود بیماران تاثیر دارد. چند روز پیش کنجکاو شدم بدانم علم در این مورد چه می‌گوید. در حین جستجوها به مقاله‌ای در نیویورک‌تایمز برخورد کردم. تا به حال تحقیقات زیادی برای بررسی تاثیر دعا روی بهبود بیماران انجام شده است. یکی از معتبرترین و بزرگ‌ترین آن‌ها تحقیقی است که توسط بنیاد تمپلتون (Templeton Foundation) انجام شده است. این بنیاد آمریکایی که در سال ۱۹۸۷ تاسیس شده است، سالانه ۷۰ میلیون دلار برای پشتیبانی از تحقیقات و آزمایش‌های مربوط به مذهب، اعتقادات، روحانیت، روان و مسائل انسانی هزینه می‌کند.

آزمایش تاثیر دعا روی بهبود بیماران در سال ۲۰۰۶ و با هزینه‌ای در حدود ۲٫۴ میلیون دلار انجام شد. برای این آزمایش ۱۸۰۲ بیمار قلبی از ۶ بیمارستان در آمریکا انتخاب شدند و به طور تصادفی به سه گروه تقسیم شدند:

۱. گروهی که برای آن‌ها دعا نمی‌شد.
۲. گروهی که برای آن‌ها دعا می‌شد ولی نمی‌دانستند که برایشان دعا می‌شود.
۳. گروهی که برای آن‌ها دعا می‌شد و می‌دانستند که برایشان دعا می‌شود.

سپس محققان با دادن نام و حرف اول نام خانوادگی بیماران گروه دوم و سوم از افراد سه کلیسا خواستند که برایشان دعا کنند. متن دعا دلخواه بود؛ اما از دعاکنندگان خواسته شد عبارت «برای یک جراحی موفقیت‌آمیز همراه با بهبود سریع، سالم و بدون عوارض» را در دعاهایشان بگنجانند.

تاثیر دعا روی بهبود بیماران

تاثیر دعا روی بهبود بیماران

نتایج آزمایش در شماره ۴ جلد ۱۰ ژورنال قلب آمریکا (The American Heart Journal) چاپ شد:

محققان ۳۰ روز بعد از جراحی با بررسی عوارض عمل متوجه شدند هیچ تفاوتی بین بیمارانی که دعا نمی‌شدند و بیمارانی که دعا می‌شدند ولی نمی‌دانستند که دعا می‌شوند، یعنی گروه اول و دوم وجود ندارد! اما این آزمایش برای گروه سوم بی‌تاثیر نبود: بررسی‌ها نشان داد افراد این گروه به طور محسوسی حالشان رو به وخامت رفته است! دلیل آن این بود که این گروه با دانستن اینکه دارند دعا می‌شوند، پیش خودشان گفته‌اند که «حتماً وضعیت بیماری‌ام خیلی بد است که دارند برایم دعا می‌کنند» و همین باعث نگرانی و اضطراب و بدتر شدن حالشان شده است.

به طور خلاصه می‌توان نتیجه آزمایش را این‌طور بیان کرد که دعا کردن پنهانی تاثیری روی بهبود بیماران ندارد؛ اما گفتن این موضوع به بیمار که دارید برایش دعا می‌کنید، حالش را بدتر می‌کند.

با وجود گستردگی و معتبر بودن آزمایش، مقامات مذهبی شهر میسوری نتایج آزمایش را قبول نکردند و گفتند که همچنان در کلیساها برای بیماران دعا می‌کنند؛ چون مطمئنند که دعا برای بهبود بیماران مؤثر است.

قبول دارم که دعا باعث آرامش روح و تسکین همراهان بیمار می‌شود؛ اما چنین آزمایش‌هایی و به طور کلی علم را هم نمی‌توان نادیده گرفت.
منبع: +

اگر می‌خواهید از انتشار نوشته‌های بعدی پانویس باخبر شوید، می‌توانید به طور رایگان، مشترک خوراک پانویس، اینستاگرام من و یا کانال تلگرام پانویس شوید و یا برای اشتراک ای‌میلی، ای‌میل خود را در کادر زیر وارد و ثبت کنید:

دقت داشته باشید که برای فعال‌سازی اشتراک ای‌میلی، باید ای‌میلی که از طرف وبلاگ برای‌تان فرستاده می‌شود را تأیید کنید.

لینک ثابت: https://panevis.ir/?p=2085

سرمایه‌گذاری روی بیت‌کوین