یکی از قسمتهای سیستم جامع دانشگاهی گلستان که بعد از پایان هر ترم، دوست دارم هر چه زودتر آن را ببینم، قسمت «ارزشیابی اساتید» است. این قسمت، حاوی ۱۵ سوال تستی در زمینههای مختلف در مورد استاد درس مربوطه است که هر دانشجو قبل از امتحان پایانترم باید به صورت اینترنتی از بین گزینههای خیلی خوب، خوب، متوسط، قابل قبول و ضعیف به آنها جواب بدهد.
امروز بالاخره کمی وقت پیدا کردم و نتایج ارزشیابی ترم قبل خودم را بررسی کردم. در ترم قبل، یعنی ترم دوم سال تحصیلی ۱۳۹۱-۱۳۹۲ در دانشگاه صنعتی کرمانشاه، دو درس ریاضی عمومی ۱ برای دانشجویان رشتههای مهندسی داشتم. در این دو درس، جمعاً ۴۸ دانشجو داشتم که گویا تنها ۴۶ نفر آنها در آزمون ارزشیابی شرکت کردهاند.
خوشبختانه جوابهای دانشجویان به سوالها به صورت ناشناس برای استاد به نمایش در میآید؛ به عبارت دیگر، استاد متوجه نمیشود که چه کسی، چه جوابی داده است. بنابراین، دانشجویان میتوانند با خیال راحت و بدون هیچ ترسی از استاد، به سوالها جواب بدهند.
با وجود ناشناس ماندن دانشجویان، متاسفانه گاهی دانشجویان به صورت احساسی و هیجانی به سوالها جواب میدهند. به عنوان مثال، ممکن است دانشجویی، درسی را برای بار دوم و با همان استاد برداشته باشد و به خاطر داشتن خاطره بد در بار اول برداشتن درس، امتیازهای پایینی به استاد بدهد. به عنوان مثالی دیگر، ممکن است دانشجویی به خاطر سخت بودن امتحان میانترم و گرفتن نمره پایین در آن، در آزمون ارزشیابی، به خیال خودش، تلافی کند و برای همه سوالها، «ضعیف» بزند.
علاوه بر موارد بالا، گاهی ممکن است دانشجویان به خاطر ترس از استاد، امتیازهای خوبی به استاد بدهند. به عنوان مثال، ممکن است دانشجویان یک درس، به خاطر اینکه میدانند در ترم بعدی که ترم آخرشان است، حتماً یک درس دیگر هم با همان استاد دارند، از ترس اینکه ممکن است استاد در درس ترم بعد، با آنها لج کند، عملکرد ضعیف استاد را نادیده بگیرند و به جای امتیازهای واقعی، امتیازهای خوبی به استاد بدهند تا به خیال خودشان، ترم بعد در امان باشند!
با تمام این حرفها، امیدوارم که هیچکدام از این حالتها برای من اتفاق نیافتد و امتیازهایی که دانشجویان تا به حال به من دادهاند و در آینده میدهند، امتیازهای واقعی خودم باشد. نتایج ارزشیابی من در سیستم گلستان در ترم قبل در ادامه آمده است. فقط با عرض پوزش، بعضی از قسمتهای جدول، به خاطر اینکه ممکن است از دید دانشگاه، محرمانه باشند، به صورت تارشده، در آمده است. (برای دیدن عکسها در اندازه بزرگتر، روی آنها کلیک کنید).
در عکس زیر، معدل من و رتبه من در گروه، دانشکده و دانشگاه، نشان داده شده است:
در این عکس، سوالهای آزمون و جوابهای دانشجویان به این سوالها را میتوانید ببینید:
البته جدولهای دیگری هم وجود دارد که به خاطر اینکه تمام اطلاعات آن، مربوط به من نیست، نمیتوانم آنها را در اینجا قرار بدهم. امیدوارم بتوانم به کمک دانشجویان عزیز، هر ترم، بهتر از ترم قبل عمل کنم.
در پایان، از تمام دانشجویان عزیزم که تا به حال با من درس داشتهاند و این نوشته را میبینند، خواهش میکنم هر گونه دیدگاه خودشان را که در سوالهای بالا، گنجانده نشده است را در قسمت دیدگاهها در پایین همین صفحه بیان کنند. علاوه بر این، برای اینکه در بیان دیدگاههایشان، راحت باشند، از اسم و ایمیل مستعار یا جعلی استفاده کنند. به عبارت دیگر، هر چه دل تنگشان میخواهد، بگویند. تمامی این دیدگاهها در صورت نداشتن جملات نامناسب، تایید و به نمایش در خواهد آمد.
لینک ثابت: https://panevis.ir/?p=564

با سلام بنده دانشجوی برق دانشگاه رازی کرمانشاه هستم با تجربه ای که دارم معمولا هر استادی که اول ترم آسون بگیره آخر ترم پدرتو در میاره با امتحانش و همچین اساتیدی توی ارزشیابی من عملکرد ضعیف میدم بهشون اما معمولا اگر استادی اول ترم سخت بگیره آخر ترم خوب میشه و امتحان چندان سختی نمیگیره ..
سلام.
من از دوران کارشناسی ارشد تا الان که دکترا گرفتم به صورت حق التدریس در دانشگاههای مختلف درس میدم
برای درس دادن خیلی وقت میگذارم سر کلاس خیلی سعی میکنم با دانشجویان با احترام رفتار کنم البته استاد ساده گیری نیستم سخت هم نمیگیرم البته امتحان در حد درس داده شده است و سعی میکنم خیلی به عدالت با دانشجویان رفتار کنم و نمره بدهم. دغدغه ها و استدلالهایی که در پست نمره دهی داشتید را خوندم و دقیقا شبیه افکار و عقاید منه
اما موضوعی که برام پیش اومده اینه که من اون سالهای اول تدریسم (حدود چهارسال) که مسلما هم سطح علمی هم تجربه کمتری داشتم نمرات ارزشیابیم حدود 18 بود دو سالی درس نمیدادم کلا و دو سال اخیر که درس میدم با اینکه تسلط خوبی روی اون دروس دارم و به نظر خودم همه چیز کلاس و درس را به جاش انجام میدم نمرات ارزشیابیم اصلا خوب نیست. و میانگین حدود 15 یا شانزدهه! البته اینو در طول ترم هم حس میکنم که یک بخشی از کلاس از من خوششون نمیاد و در ارزشیابیها هم مشخصه که مثلا یک تعدادی همه سوالات را ضعیف زده اند. هر ترم سعی میکنم نحوه تدریس پاسخگویی و رفتار با دانشجویان را بهتر کنم اما واقعا نمیدونم دیگه مشکل کجاست فقط باعث دلسرد شدنم شده
نمیدونم چیکار کنم؟
چیزی که از دانشجوها میشنوم در طول ترم اینه که کلاستون خشکه و یکی دیگه این که یک تعدادی از دانشجوها از اول کلاس سعی میکنند در کلاس شلوغ کنند و نظم را بهم بزنند که سعی میکنم بدون توهین و غیرمستقیم کنترلشون کنم اما نمیدونم دیگه باید چیکار کرد یا برای خشک نبودن چیکار کرد؟ انگار دانشجوها استادایی که سرکلاس بجای درس دادن لطیفه و خاطره میگن را بیشتر دوست دارن. در ضمن من خانم و مجرد هستم. برای این گفتم که شاید بهتر بتونید بگید چه رفتاری باید بکنم؟
ممنون میشم با توجه به تجربیاتتون بهم کمک کنید
سلام
ببخشید جوابی نمیدید؟
راستش فکر کنم این مشکل رو همه کم و بیش دارن. توی کلاس ما یک نفریم و دانشجوها حدود ۳۰ نفر. کنترل کردن و راضی نگه داشتن ۳۰ نفر اصلاً کار آسونی نیست.
کافیه یه حرف یا حرکت نامربوط انجام بدی. اونوقت ۳۰ نفر بهت حمله میکنن و باید حریف ۳۰ نفر بشی.
– دانشجوها در طول ترم هر نکته منفی (به خیال خودشون البته) از استاد ببینن، موقع ارزشیابی تلافی میکنن. کافیه یه میانترم سخت بگیرین یا مثلاً ۳ جلسه کلاس فوقالعاده براشون بذارین. اونوقت حمایت بخشی از کلاس رو از دست میدین.
یه پیشنهادی که همیشه به دوستان میکنم اینه که هیچوقت وارد کلکل کردن و تیکه انداختن با کلاس نشن. قطعاً یه زبون در برابر ۳۰ زبون کم میاره و وقتی کم بیاری، ارزش و پرستیژت رو توی کلاس از دست میدی. اون وقته که دیگه کنترلت رو روی کلاس از دست میدی. بخش دردناکش اینه که دانشجوها جریان این شکست رو ترم بعد واسه دانشجوهای ترم بعد هم تعریف میکنن! و اونها هم دیگه حساب نمیبرن.
اینکه گفتین «انگار دانشجوها استادایی که سرکلاس بجای درس دادن لطیفه و خاطره میگن را بیشتر دوست دارن» تا حد زیادی درسته متاسفانه. دانشجوها دیگه به درس و دانشگاه اهمیت نمیدن. دوست دارن این دوران رو به آسونی بگذرونن.
در کل به نظر من اینکه نمرات ارزشیابیتون نوسان داره یا کم شده، تا حد زیادی طبیعیه. منم اینجوری بودم. زیاد نگرانش نباشین. البته فراموش نکنین که هیچوقت دست از بهتر شدن نکشین.
سلام
وقتتون بخیر
ببخشید من میخواستم بدونم اگر در قسمت توضیحات فرم نظرسنجی انتقادی بنویسیم استاد میتونه بخونه؟!
یا اون قسمت برای رئیس دانشکده و آموزش قابل رویت هستش؟!
ممنون
دقیقاً یادم نیست؛ ولی فکر نمیکنم بتونه بخونه. حتی اگرم بخونه، اسم شما رو نمیبینه.
سلام من یکی ازدانشجوهای دانشگاه پیام نورهستم.تودانشگاه ماازاساتیددروس تخصصیمون فقط ی استاده که سطح علمیه بالایی داره وخیلی خوب درس میده درسته کمی سخت گیره امابه نظرمن تنهااستادیه که ازبین اساتیدمون وجدان داره سرکلاس میاددرس میده وحقوقشوبرای خودش حلال میکنه من تونظرسنجیم شرکت کردم اماواقعانمیدونم چه جوری برای ترم بعدم همین استادوبردارم یعنی راهی هست که بشه برای دروس تخصصی بازم باهمین استادداشته باشیم؟؟؟؟
طبیعتاً به شرطی میشه که اون درس در ترم بعد توسط ایشون ارائه بشه.
با سلام اگر کل ارزیابی ها بین 15.50 باشه به چه معنی است؟
به نظرم زیاد خوب نیست.
با سلام
منم یه جورایی همکارتون محسوب میشم، البته دانشگاه پیام نور مدرس هستم.جالبه که شما قسمت ارزشیابی اساتید رو میتونید ببینید! چون واسه من قابل مشاهده نیست.حالا مشکل از سیستم پیام نوره یا من بلد نیستم!
منظورتون این روزها هستش یا کلاً؟ تا بعد از اعلام نتایج و مشخص شدن نتایج اعتراضها و بسته شدن نتایج کلی، استادها نمیتونن نتایج ارزشیابی ترم جاری رو ببینن.
هم این روزها و هم کلا منظورم بود.چون شده قبل از اتمام ترم هم نتونستم ببینم.
عجیبه. شاید سیستم دانشگاه پیام نور با دانشگاه سراسری فرق کنه.
بله متاسفانه، البته فرق که زیاد داره!
تشکر بابت وقتی که برای پاسخ یه سوال من گذاشتید.
دمت گرم نمیدونستم وگرنه من همرو زیر دوازده میدادم
سلام استاد با احترام فراوان به شما :
لطفا همین روند کوییز گرفتن رو ادامه بدین اما یه نکته مهم خواهش میکنم خیلی سطحی درس ندین که دانشجو فکر کنه امتحان هم مثل جزوه راحته یا حداقل از همون اول بهشون بگین که امتحان رو سخت می گیرید تا اوناهم مثل ما بیخیال نشن…با وجود اینکه نمره م چیزی نشد که میخواستم بشه اما همه چی که نمره نیست خوشحالم که با استاد روشن فکری مثل شما آشنا شدم ازتون کلی اطلاعات یاد گرفتم .
با تشکر
سلام. جزوه همیشه برای اونایی که قشنگ میخوننش، راحت به نظر میرسه؛ چون همه مطالبش رو فهمیدن.
قبول دارم که یه خورده امتحان پایانترم ریاضی ۲ سخت بود؛ اما نکته خارج از جزوه نداشت.
با توجه به اینکه هدف از خلقت عبادته به نظر من استاد خوب کسیه که هم درسو به شاگرداش بفهمونه و هم شاگرداشو به یاد هدف خلقت بیاندازه و بهشون یاد بده که هر کاری رو با نیت عبادت انجام بدن و کاری که خدا دوست نداره رو انجام ندن(این فقط یک نظره چون من شناختی از شما ندارم)
سلام استاد ، خسته نباشید ، درمورد کنترل کلاس و نحوه تدریستون که عالی بود واقعا اتفاقا من موافق جملات فارسی تو جزوه هستم خیلی کمک میکنه به خوندن و فهمیدن درس در یه مدت بعد و اینکه چندین و چندبارم مطلب رو توضیح میدید تا همه متوجه بشن هم عالی بود فقط تنها انتقادی که میتونم بکنم یکی درمورد کوییزها بود یه کم تعدادشون زیاد بود من بیشتر درسای تخصصی رشته خودم حداکثر دو تا کوییز گرفتن مخصوصا شما هم که متوجه شدید بچه ها یا وقت نمیکنن بخونن یا به هردلیلی نمیخونن ادامه دادن به گرفتن کوییزها چون فقط به ضرر بچه ها بود خوب نبود و یه انتقادم نسبت به سطح مثال ها و تمرینها و سوالای امتحان بود مثالا خیلی آسون بودن تمرینا یا مشابه شون تو مثال ها نبود یا خیلی سختتر بودن و موردی که فقط این ترم اتفاق افتاد سوالای امتحان شباهت کمی با جزوه داشت و خیلی سختتر بود همین بقیه چیزها واقعا عالی بود و تا حالا استادی به خوبی شما نداشتم مرسی ممنون
استاد درس دادن و سیستم امتحان میان ترم و کوییز خیلی عالی بود.فقط کاش راجب امتحان پایان ترم هشدار میدادین که حساب کار دسمون میومد 😐
قبول دارم که امتحان پایانترم ریاضی ۲ یه خورده سخت بود؛ اما مطلب خارج از جزوه هم داخلش نبود؛ یعنی همه سوالها با اطلاعات داخل جزوه، قابل حل بودن.
با عرض سلام و خسته نباشید همه چیز عالی بود فقط شما ناگهانی شیوه امتحان رو عوض کردید شما خودتون گفتید که از تمرینای جزوه تو امتحان میارید . میان ترم که اینطور بود و از جزوه بود اما پایان ترم از تمرین های جزوه نیاوردید .
راجعبه تداخل کلاس ها هم که گفتید با اموزش صحبت میکنم نمرشو میدم عالی بود بقیه اساتید متاسفانه این کارو نمی کنند.
سوالهای امتحان، کاملاً مشابه مثالها و تمرینات جزوه بودن.
سلام استاد من ح_م هستم که چند ماه پیش تو همین صفحه برای شما نظر گذاشتم و پس از کلی ذکر مصیبت و گله و شکایت از زمین و زمان و ………
اون زمان خیلی تحت فشار بودم پول واحد تابستانی هم حقوق یک ماه کارم تو تابستون بود.
الآن اومدم بگم نباید اون حرفا رو میزدم و پشیمونم که حق استاد رو به جا نیاوردم امیدوارم شما به بزرگواری خودتون منو ببخشید و حلالم کنید
سلام
من هیچوقت از انتقاد ناراحت نمیشم و تازه خوشم هم میاد.
امیدوارم که همیشه موفق باشید.
نه منظورم از نظر وزنی بود… و حالا هم که عادة کردیم به اساتید، دیگه چرا تغییرش بدیم…؟