این روزها بعد از تلگرام، اینستاگرام محبوبترین اپلیکیشن برای خیلی از ما ایرانیهاست. اپلیکیشنی که هم میتوان با دنبال کردن دوستان و اکانتهای خوب و معتبر از آن استفاده درست کرد و لذت برد و هم میتوان در دام اکانتهای سطحی، سراسر دروغ، وقتتلفکن، غیرعلمی و زردی که فقط لایک و ویو و کامنت شما را برای گرفتن تبلیغات و درآمد بیشتر میخواهند، افتاد.
در این چند ماهی که از اینستاگرام استفاده میکنم، حس میکنم خیلیها همینجوری و بدون رعایت کوچکترین نکات امنیتی از آن استفاده میکنند. به خاطر همین در این پست قصد دارم چند نکته برای استفاده بهتر و امنتر از اینستاگرام را با خوانندههای پانویس در میان بگذارم.
فعال کردن قابلیت ورود دومرحلهای در اینستاگرام
مثل هر اپلیکشین و سرویس اینترنتی دیگری، در اینستاگرام هم حتماً حتماً قابلیت ورود دومرحلهای را در قسمت تنظیمات فعال کنید. با فعال کردن این قابلیت، اگر کسی بخواهد وارد اکانتتان شود، علاوه بر دانستن رمز عبورتان باید کدی که همان لحظه به گوشی موبایلتان فرستاده میشود را هم داشته باشد. همین باعث میشود که احتمال هک اکانتتان تقریباً به صفر برسد.
نوشتن بیوی خوب برای اینستاگرام
به جای نوشتن «یک ببر اردیبهشتی چپدست» یا «انسانم آرزوست» یا «سومین روز از هشتمین ماه سال» یا «بدیم اینه که زود میبخشم» یا «مجهز به آنفالویاب» در بیوتان که تقریباً هیچ اطلاعاتی در موردتان به کاربران نمیدهد، بیویی بنویسید که بهتر معرفیتان کند. همین بیوی بهتر چه بسا یک موقعیت یا حداقل یک پروژه کاری یا زمینه آشنایی با چند آدم درست و حسابی را برایتان به همراه داشته باشد. خود من تا حالا ۳ پروژه کاری خوب از اینستاگرامم گرفتهام. علاوه بر این، یک بیوی خوب اعتبار پستهای شما را نزد کاربران دیگر بالا میبرد؛ به طوری که بیشتر به حرفهایتان اعتماد میکنند.
فلسفه وجودی اکانتهای پرایوت در اینستاگرام
اکانتهای پرایوت با مثلاً ۳۰ فالوئر را درک میکنم. احتمالاً این فالوئرها فامیل، دوست و همکلاسی بسیار نزدیک صاحب اکانت هستند و صاحب اکانت تکتک آنها را در خارج از اینستاگرام شناخته که درخواست فالوی آنها را قبول کرده است؛ اما اکانتهای پرایوت با مثلاً ۱۰۰ فالوئر به بالا را هیچوقت نمیتوانم هضم کنم. از کجا میدانید همه این ۱۰۰ فالوئر واقعاً همانهایی هستند که ادعا میکنند؟ اگر فقط یکی از آنها همانی نباشد که شما خیال میکنید و بعد به عکسها، فیلمها، کپشنها و کامنتها و لیست دوستانتان دسترسی پیدا کند، میتوانید تصور کنید چه سوءاستفادههایی ممکن است از آنها بکند؟
اعتیاد به اینستاگرام یا همان پدیده FOMO
به شخصه چند نفر را میشناسم که علاوه بر اپهای دیگر، روزانه چندین ساعت در اینستاگرام میچرخند! دلیل اصلی این رفتار، پدیدهای به نام FOMO (سرواژه fear of missing out) یا ترس از دست دادن پستها است. طبق این پدیده کاربر از ترس اینکه مبادا پستی از دوستانش را از دست بدهد و یا حتی دیر متوجه آن شود، مدام بین اکانتهای دوستانش میچرخد و آنها را چک میکند. به خاطر همین اعتیاد است که صبحها به محض بیدار شدن از خواب، اولین کاری که میکنید، چک کردن اینستاگرام و تلگرام است یا حتی شبها بعد از خاموش کردن چراغها و رفتن روی تخت هم گوشی را تا ساعتها زمین نمیگذارید.
بر اساس تحقیقی در سال ۲۰۱۳، حدود ۵۶ درصد کاربران شبکههای اجتماعی به FOMO مبتلا هستند! با فراگیرتر شدن اینترنت و استفاده بیشتر از شبکههای اجتماعی، تعداد مبتلایان به پدیده FOMO سال به سال در حال افزایش است. بدیهی است که این پدیده سلامت روانی کاربر را به خطر میاندازد و باعث به وجود آمدن حس اضطراب و افسردگی در فرد میشود.
فهرست شدن کامنتها و حتی لایکها در گوگل
حتماً میدانید اینستاگرام نسخه وب هم دارد. به عبارت دیگر همانطور که در اپلیکیشن اینستاگرام، یوزرنیم من vahid_damanafshan است، روی وب هم آدرس
https://www.instagram.com/vahid_damanafshan
را دارم. از طرفی چون هر محتوایی که روی وب قرار میگیرد، توسط گوگل فهرست میشود، تقریباً همه کامنتها و حتی لایکهایی که روی پستهای پابلیک اینستاگرام میگذارید، قابل سرچ و پیدا کردن در گوگل هستند! برای امتحان این موضوع میتوانید یوزرنیم خود را به صورت “SampleUsername” در گوگل سرچ کنید تا ببینید چه حجم وحشتناکی اطلاعات از شما روی اینترنت وجود دارد. شاید بگویید «من هر چند وقت یکبار یوزرنیم اینستاگرامم را عوض میکنم پس نگران نیستم»؛ اما حتی در صورت عوض کردن یوزرنیم هم از چنگ گوگل در امان نخواهید بود و باز هم میتوان یوزرنیمهای قبلی را به راحتی پیدا کرد. بهروزرسانی: خوشبختانه اینستاگرام این قابلیت را حذف کرد.
امکان پابلیک شدن اکانتهای پرایوت اینستاگرام
هر اکانت پرایوتی بنا به تصمیم صاحب آن ممکن است روزی پابلیک شود. آن وقت همه لایکها و کامنتهایی که زیر پستهایش گذاشتهاید، در معرض دید همه، حتی کاربران غیراینستاگرامی قرار میگیرد؛ پس مراقب باشید چه عکسهایی را لایک میکنید یا چه کامنتهایی را زیر پستها مینویسید. به طور کلی این اصل مهم را همیشه به یاد داشته باشید که هر چیزی که روی اینترنت حتی به صورت پرایوت و رمزگذاریشده قرار میگیرد، ممکن است روزی در دسترس همه قرار بگیرد.
اوج شوآفی در اینستاگرام
واقعیت این است که اینستاگرام یک شبکه اجتماعی برای شوآف (show off) است؛ یعنی کاربرانش دوست دارند با پست کردن عکس و فیلم از زندگیشان، تحسین فالوئرهایشان را برای تواناییها، دستاوردها و داراییهایشان برانگیزند و پز آنها را بدهند و به اصطلاح شوآف کنند. بیشتر کاربران اینستاگرام سعی میکنند وانمود کنند یک زندگی لوکس، شاد، رنگی، موفق و به دور از هر گونه دغدغه دارند. به همین خاطر است که همه در اینستاگرام از تفریحها، غذاها، کافیشاپ رفتنها، تولدها و کادوها و جشنها و به طور کلی خوشیهایشان عکس و فیلم پست میکنند و خبری از جداییها، تنهاییها، نداریها، کتکخوردنها و به طور کلی بدبختیها در آن نیست. پس فراموش نکنید هیچکس آنطور که وانمود میکند، خوشبخت نیست و هر کسی یکسری مشکلات برای خودش دارد. اجازه ندهید با دیدن پستهای سرخوشانه دیگران حس افسردگی و حسادت بهتان دست بدهد.
نقض حریم خصوصی در لایک کردن و کامنت گذاشتن و فالو کردن
اینستاگرام وقتی پست پابلیکی را لایک میکنید یا زیر آن کامنتی مینویسید یا اکانتی حتی پرایوت را فالو میکنید، آنها را به فالوئرهایتان اطلاع میدهد که البته چیز عجیبی برای یک شبکه اجتماعی نیست؛ چون ذات شبکههای اجتماعی این است که بیشتر و بیشتر کاربرانشان را با محتوایشان درگیر کنند؛ اما باید اینستاگرام مثل گوگلپلاس گزینهای برای غیرفعال کردن این اطلاعرسانیها میداشت. نبود چنین گزینهای به نظر من نقض آشکار حریم خصوصی کاربران است. بهروزرسانی در ۱۹ مرداد ۹۹: خوشبختانه این قابلیت چند ماهی است که حذف شده است.
مناسب نبودن اینستاگرام برای تولید محتوا
اینستاگرام با وجود داشتن کاربران بسیار، جای مناسبی برای تولید محتوای خوب نیست. به عبارت دیگر اگر محتوای خوبی تولید میکنید، بهتر است خودتان را به اینستاگرام محدود نکنید و بیایید روی وب بنویسید؛ یعنی همین کاری که من در این وبلاگ میکنم. در این حالت به سرعت محتوای شما در موتورهای جستجو فهرست میشود و همه کاربران اینترنت میتوانند به آن دسترسی داشته باشند. در پست چرا تلگرام برای تولید محتوا مناسب نیست؟ توضیح دادهام که چرا اپلیکیشنها بستر مناسبی برای تولید محتوا نیستند.
شما چه نکتهای در مورد استفاده از اینستاگرام میتوانید به این نوشته اضافه کنید؟
اگر میخواهید از انتشار نوشتههای بعدی وبلاگ پانویس باخبر شوید، میتوانید به طور رایگان، مشترک خوراک پانویس، اینستاگرام من و یا کانال تلگرام پانویس شوید و یا برای اشتراک ایمیلی، ایمیل خود را در کادر زیر وارد و ثبت کنید:
دقت داشته باشید که برای فعالسازی اشتراک ایمیلی، باید ایمیلی که از طرف وبلاگ برایتان فرستاده میشود را تأیید کنید.
لینک ثابت: https://panevis.ir/?p=2020

اقای دامن افشان
سلام. ممنون از مطالب خوبتون.
در اینستاگرام دنبال کننده شما هستیم.
من هم یه صفحه اینستاگرام دارم که جملات انگیزشی و موفقیت را توش قرار میدم.
اینستاگرام و شبکه های اجتماعی اونقدر هاهم بد نیست.
من جایی گفتم که اینستاگرام و تلگرام بده؟! فقط میگم باید درست ازشون استفاده کرد و نکات امنیتی رو باید در نظر گرفت.
خیلی خوشحالم که نه تلگرام دارم، نه اینستاگرام و نه هیچ شبکه (ضد) اجتماعی دیگر.
با عرض پوزش با شما موافق نیستم. بهتره به جای اینکه کلاً دور شبکههای اجتماعی رو خط بکشیم، زمان و کیفیت استفاده از اونها رو مدیریت و ازشون درست استفاده کنیم. در واقع باید استفاده از این اپلیکیشنها رو به یه فرصت برای ارتباط سادهتر، کمهزینهتر و یا حتی درآمدزایی تبدیل کنیم.
نباید با شبکههای اجتماعی بجنگیم. باید اونها رو به خدمت خودمون دربیاریم.
سلام
توضیحات در خصوص اینستاگرام بود. لطفا در پست های آتی بیشتر در خصوص FOMO و همچنین شبکه های اجتماعی فیسبوک و توئیتر و میزان علاقه مندی کاربران ایرانی به این شبکه های اجتماعی مطالبی را بنویسید.
با سپاس
راستش این پدیده FOMO برای خودمم خیلی جالبه. سعی میکنم در موردش بنویسم.