یه چیز خیلی رایجی که توی روابط عاطفی، حالا چه دوست‌دختر/دوست‌پسری، نامزدی و چه زندگی زناشویی وجود داره، اینه که یکی از طرفین با وجود اینکه آشکارا مورد خشونت کلامی، جنسی و فیزیکی قرار می‌گیره، باز هم احساس مثبتی نسبت به طرف مقابل داره و حاضر به ترک رابطه نمی‌شه! به این پدیده که فرد قربانی با وجود آزار دیدن، نسبت به طرف مقابلش احساس همدلی، همراهی و وفاداری داره، توی روانشناسی، سندرم استکهلم می‌گن. ‌

سندرم استکهلم اشاره به جریان سرقت بانکی در سال ۱۹۷۳ توی استکهلم سوئد داره. توی این جریان، ۴ نفر از کارمندان بانک به مدت ۶ روز به گروگان گرفته می‌شن؛ اما بعد از آزادی در کمال تعجب نه تنها از گروگان‌گیرها دفاع کردن و علیه‌شون شهادت ندادن، بلکه شروع به جمع‌آوری پول برای هزینه‌های وکالت اون‌ها کردن!

سندرم استکهلم

سندرم استکهلم

این پدیده علاوه بر روابط عاطفی، در روابط دوستانه، خواهر برادری، پدر فرزندی، مدیر کارمندی و به طور کلی هر رابطه‌ای که یکی از طرفین در موضع قدرت و کنترل قرار داره، ممکنه خودش رو نشون بده. ‌این سندرم بر پایه ترس، تهدید، گروکشی عاطفی، محدودیت و وابستگی مالی، جداسازی فیزیکی یا فکری، القای حس ناامیدی، دیدن دلخوشی‌های کوچیک، توجیه رفتارهای خشن و… شکل می‌گیره. ‌

سندرم استکهلم

سندرم استکهلم

در واقع فرد قربانی مدام با جملاتی مثل ‌
‌-اگه با من کات کنی، کی میاد سراغت؟
-فکر آبروی خونواده‌ت رو کردی؟
-هیچ‌کس تو خونه بابات منتظرت نیست!
-اگه بری، خودمو می‌کشم.
-میام محل کارت و آبروتو می‌برم.
-اگه بری، بچه‌ت زیر دست زن‌بابا بزرگ می‌شه.
-مادرت اگه جریان جدایی‌مون رو بفهمه، دق می‌کنه.
-اگه جدا بشی، تو این گرونی چه جوری می‌خوای شکمت رو سیر کنی؟
-اصلاً می‌دونی دادگاه از کدوم طرفه که ازم شکایت کنی؟
از طرف فرد آزارگر مواجه می‌شه. ‌

سندرم استکهلم

سندرم استکهلم

علاوه بر این خود قربانی هم با تفکراتی مثل
-درسته که دست بزن داره، اما تولدم رو یادشه.
-درسته که تو جمع تحقیرم می‌کنه، اما بعدش از دلم درمیاره.
-همه مردها این‌جوری‌ان، دارم زیادی سخت می‌گیرم.
-تو این یه سال فقط ۲ بار کتکم زده.
-اگه دوسم نداشت که این همه کادو برام نمی‌خرید.
-حالا از سرکار اومده خسته بوده یه چیزی گفته،
کم‌کم این خشونت‌ها رو برای خودش توجیه می‌کنه و به این باور می‌رسه که راه فراری نداره و این جزئی از سرنوشتشه؛ در حالی که سرنوشت نیست؛ بلکه فقط نتیجه یک انتخاب اشتباه یا موندن در یک رابطه اشتباهه و فرد باید با حمایت نزدیکان و کمک روانشناس از این رابطه بیرون بیاد.

تا حالا توی همچین موقعیتی بودین؟ اگه بودین، چی باعث شد تو رابطه بمونین؟ اگه به مباحث روانشناسی علاقه دارید، پیشنهاد می‌کنم پست جدیدترین مقالات روانشناسی رو ببینید.

اگر می‌خواهید از انتشار نوشته‌های بعدی پانویس باخبر شوید، می‌توانید به طور رایگان، مشترک خوراک پانویس، اینستاگرام من و یا کانال تلگرام پانویس شوید و یا برای اشتراک ای‌میلی، ای‌میل خود را در کادر زیر وارد و ثبت کنید:

دقت داشته باشید که برای فعال‌سازی اشتراک ای‌میلی، باید ای‌میلی که از طرف وبلاگ برای‌تان فرستاده می‌شود را تأیید کنید.

لینک ثابت: https://panevis.ir/?p=2446

سرمایه‌گذاری روی بیت‌کوین