چند روز پیش چند تا استوری در مورد رابطه عاطفی ناسالم توی اینستاگرامم گذاشتم. چندین نفر اومدن دایرکت و در مورد تجربه‌هاشون نوشتن. یکی از این تجربه‌ها این بود:

رابطه عاطفی ناسالم

چندین نفر ریپلای زدن و پرسیدن این افراد چرا توی همچین رابطه‌های ناسالمی می‌مونن؟ دلایلش زیاده؛ مثل حامی نبودن خونواده، طرد شدن از سمت خونواده، نداشتن استقلال مالی و اجتماعی، سندرم استکهلم و غیره؛ اما یکی از دلایل رایج تموم نکردن روابط ناسالم، پدیده‌ایه به اسم «دام هزینه ریخته‌شده». این دام رو تقریباً همه ما توی زندگی بارها گرفتارش شدیم. بذارین چند تا مثال بزنم:

دام هزینه ریخته‌شده

۱. فرض کنین یه کفش گرون‌قیمت خریدین که پاتون رو اذیت می‌کنه؛ اما چون پول زیادی بابتش دادین و برای اینکه پول‌تون حیف نشه، همچنان به پوشیدنش ادامه می‌دین.

۲. نهالی رو توی باغچه خونه‌تون به امید میوه دادن می‌کارین و ماه‌ها زمان براش می‌ذارین و ازش مراقبت می‌کنین؛ اما هیچ میوه‌ای نمی‌ده. با وجود این برای اینکه این همه زمانی که گذاشتین، حیف نشه، همچنان به مراقبت ازش ادامه می‌دین.

۳. یه رشته‌ای رو توی دانشگاه می‌خونین؛ اما بعد از ۶ ترم متوجه می‌شین علاقه‌ای بهش ندارین یا اون‌جور که باید راضی‌تون نمی‌کنه؛ ولی چون تا حالا کلی هزینه و زمان براش گذاشتین، همچنان به کلاس رفتن ادامه می‌دین.

توی هر ۳ مثال بالا گرفتار دام روانی هزینه/زمان/تلاش ریخته‌شده شدین. دلیلش به مکانیزم‌های دفاعی ذهن انسان برمی‌گرده. توی این جور موقعیت‌ها ذهن دوست نداره اشتباه‌های گذشته رو بپذیره و شکست رو قبول کنه. واسه همین به جای فکر کردن و تمرکز روی موفقیت‌های آینده، همچنان به ادامه راه‌های اشتباه گذشته تمایل داره. ‌

توی روابط عاطفی هم همین‌طوره. وقتی روی رابطه‌ای ماه‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنین؛ با تصور اینکه دیگه بهتر از این آدم نمی‌تونین پیدا کنین، از دانشگاه و کارتون انصراف می‌دین؛ پزش رو به دوستاتون می‌دین، بیرون اومدن از اون رابطه براتون خیلی سخت می‌شه؛ چون وقت گذاشتین/هزینه کردین/بت ساختین/غرورتون رو زیر پا گذاشتین؛ ولی این دلایل، منطقی نیستن و یه رابطه ناسالم و مخصوصاً رابطه abusive رو هر جوری که شده، باید تموم کرد. ‌

نکته دیگه‌ای که در مورد روابط ناسالم و آزارگرانه دوست دارم بگم، اینه که یکی از بزرگ‌ترین اشتباه‌هایی که توی دوران آشنایی و دوستی قبل از عقد می‌کنیم، نادیده گرفتن رفتارهای ناسالم و حتی آزارگرانه (abusive) طرف مقابله. با خودمون می‌گیم این ویژگی‌ها مهم نیستن یا درستش می‌کنم. ‌دوران آشنایی و دوستی، دوران گل و بلبله و معمولاً خالی از چالشه. از طرفی چون طرف مقابل هنوز جواب بله رو نگرفته، سعی می‌کنه یه نسخه خیلی بهتر از خود واقعیش رو به ما نشون بده. این یعنی هر نکته منفی‌ای که تو دوران آشنایی و دوستی از طرف مقابل‌مون می‌بینیم، معمولاً انتظار چند برابر بدترش رو باید بعد از عقد و ازدواج داشته باشیم. ‌

بنابراین به نظر من کوچیک‌ترین سیگنال منفی‌ای که از طرف مقابل دیدیم، باید توی ذهن‌مون ثبتش کنیم. به شدت باید حساس باشیم روی نکات منفی طرف مقابل و از کنار هیچ‌کدوم‌شون ساده رد نشیم. اگه رد بشیم، مسئولیتش با خودمونه و نباید کسی رو مقصر بدونیم. ‌یادمون باشه دوران آشنایی و دوستی، پیش‌نمایش خوش‌بینانه‌ای از زندگی مشترکیه که قراره با اون فرد شروع کنیم.

نکته دیگه‌ای که وجود داره، اینه که تقریباً هیچ‌وقت به امید تغییر دادن کسی باهاش وارد رابطه نشین یا رابطه‌ای که دارین رو ادامه ندین. آدم‌ها تا خودشون نخوان، معمولاً تغییر نمی‌کنن. هیچ‌وقت نگین کنارش می‌مونم یا کمکش می‌کنم تا درست بشه. واقع‌بین باشین. بعضی‌ها درست‌بشو یا قابل درمان‌ نیستن. مثلاً افراد مبتلا به پارانوئید به شدت نسبت به درمان مقاومت می‌کنن. به عالم و آدم حتی روان‌شناس‌ها بدبینن و شک دارن. ‌شما مسئول خوب کردن حال همچین افرادی نیستین.

در آخر اگه دوست دارین بیشتر در مورد روابط سالم و ناسالم بمونین، پیشنهاد می‌کنم راهنمای نشانه‌های رابطه سالم، ناسالم و آزارگرانه رو ببینین. متاسفانه خیلی از افراد به دلایل مختلف فرهنگی و اجتماعی درگیر یه رابطه عاطفی ناسالم یا آزارگرانه می‌شن یا بعد از مدتی رابطه‌شون ناسالم و آزارگرانه می‌شه و در بیشتر موارد فکر می‌کنن این نوع روابط طبیعی‌ان! یکی دو ماهی می‌شه که درگیر نوشتن این راهنما هستم. برای نوشتنش از چندین منبع معتبر استفاده کردم و خیلی وسواس به خرج دادم تا همه چیز در عین سادگی، دقیق باشه. این راهنما چه برای اونایی که در حال حاضر توی رابطه‌‌‌ن یا متاهلن و چه برای اونایی که یه روزی وارد رابطه می‌شن، مفیده؛ یعنی به درد همه می‌خوره؛ حتی درمانگرها!

تا حالا تو زندگی‌تون توی همچین دامی گیر افتادین؟ تجربه‌‌ رابطه ناسالم داشتین؟

اگر می‌خواهید از انتشار نوشته‌های بعدی پانویس باخبر شوید، می‌توانید به طور رایگان، مشترک خوراک پانویس، اینستاگرام و یا کانال تلگرام پانویس شوید و یا برای اشتراک ای‌میلی، ای‌میل خود را در کادر زیر وارد و ثبت کنید. دقت داشته باشید که برای فعال‌سازی اشتراک ای‌میلی، باید ای‌میلی که از طرف وبلاگ برای‌تان فرستاده می‌شود را تأیید کنید.

لینک ثابت: https://panevis.ir/?p=3041

سرمایه‌گذاری روی بیت‌کوین